27. Wandertag - rechtzeitig
Während der letzten Wanderung ertönte die Stimme genau acht Schritte zu früh. Eine einfache Kor­rektur besteht darin, zunächst die Eier zu holen und dann den Rest zu erledigen. Das dauert dann insge­samt etwa zehn Schritte länger. Gün­stiger wäre es, nur ein paar kosten­günstige Kleinig­keiten schon vor statt nach dem Betreten des Orient­raumes zu erledigen. Vier Dinge bieten sich an:
                            zusätzl./gesparte Schritte
                              vor   /  nach   Orientraum
FEE-FIE-FOE-FOO vorziehen      4        4
Axt früher ablegen             1        2
Kissen vorher holen            4        2
Silber vorher holen            3        1
Damit ist die Vorgehensweise klar. FEE-FIE-FOE-FOO wird vorge­zogen, die Axt wird vor dem ersten Betreten des Orient-Raumes abgelegt und das Kissen zuvor aus dem weichen Raum geholt.
Welcome to Adventure!!  Would you like instructions?
NO - RESTORE - PLUGH - PLOVER - NE
GET PLAT - S - PLOVER - PLUGH - DROP PLAT
Das Platin ganz normal geholt, nun aber gleich die Eier zurück ins Nest, und dann ganz normal weiter.
FEE - FIE - FOE - FOO - Done! 
PLUGH - S - D - BEDQUILT - W
Jetzt nicht in den Orient-Raum, sondern erst das Kissen aus dem weichen Raum holen und die Axt ablegen.
E - GET PILLOW - W - DROP PILLOW - DROP AXE
Nun ohne Axt ganz normal weiter. Die über­leben­den Zwerge haben sich hof­fent­lich verlaufen.
ORIENT - 30 - N - 29 - W - 28 - DROP LAMP - 27 - E - 26 - GET EMER - 25
W - 24 - GET LAMP - 23 - NW - 22 - S - 21 -GET VASE - 20 - SE - 19
Nun kann das Kissen mitge­nommen werden, ohne erst in den weichen Raum zu müssen. Weiter geht es zu den Eiern.
GET PILLOW - 18 - W - 17 - W - 16 - D - 15 - CLIMB - 14 - W - 13
You're in Giant Room. There is a large nest here, full of golden eggs!
Nun die Eier einstecken und ohne Umweg nach Hause, um nicht vorzeitig von der Stimme erwischt zu werden.
GET EGGS - 12 - N - 11 - N - 10 - W - 9 - D - 8 - BEDQ - 7
E - 6 - U - 5 - E - 4 - U - 3 - GET SILVER - 2 - N - 1
Pünktlich ist Y2 erreicht. Ab hier zählt die Uhr nicht mehr. Damit die Stimme erschallt, muß ich die Schätze abladen und dann schnell wieder in die Höhle.
PLUGH - 1 - DROP EMER - 1 - DROP EGGS - 1 - DROP SILV - 1
DROP PILLOW - 1 - DROP VASE - 1 - PLUGH - 1 -SOUTH - 1
Diese acht Schritte zählten nicht, weil sie von außer­halb der Höhle oder von Y2 ausgingen.
NORTH - 0
A sepulchral voice reverberating through the cave, says, "Cave closing
soon.  All adventurers exit immediately through Main Office." 
You're at "Y2". 
Knapper ging es nicht. Der erste zählende Schritt rief die Stimme auf den Plan, auch wenn ich zu Y2 zurück bin. Es kommt auf den Ausgangs­punkt der Bewe­gung an.
PLUGH - 15
A mysterious recorded voice groans into life and announces: 
   "This exit is closed.  Please leave via Main Office."
You're at "Y2".
Dieser sofortige Versuch, aus der Höhle zu kommen, scheitert und setzt die zweite Zählung von 50 auf 15 herab.
S - 14 - D - 13 - W - 12 - D - 11 - E - 10 - GET MAGA - 9
READ MAGA - 8 - I'm afraid the magazine is written in dwarvish. 
DROP MAGA - 7 - NULL - 6 - NULL - 5 - NULL - 4
NULL - 3 - NULL - 2 - NULL - 1 - NULL - 0
The sepulchral voice entones, "The cave is now closed."  As the echoes
fade, there is a blinding flash of light (and a small puff of orange
smoke). . . .   As your eyes refocus, you look around and find ...
You are at the northeast end of an immense room, ...
Ver­dächtig sind die zwei verschie­denen Arten von Zauber­stäben. Hier welche mit rostigen Sternen wie der bei XYZZY, nebenan welche mit rostigen Zeichen.
GET ROD - WAVE ROD - Nothing happens. - SW
You are at the southwest end of the repository.  To one side is a pit 
full of fierce green snakes.  On the other side is a row of small 
wicker cages, each of which contains a little sulking bird.  In one 
corner is a bundle of black rods with rusty marks on their ends. ...
GET ROD - You are already carrying it! - DROP ROD - LOOK
... A three foot black rod with a rusty star on an end lies nearby. 
The grate is locked.
GET ROD - LOOK - ... The grate is locked. - NE - DROP ROD - LOOK
... A three foot black rod with a rusty star on an end lies nearby. 
Man kann Gegenstände aus dem Lager nehmen, legt sie aber auf dem Boden wieder ab. Erst dann erscheinen sie im Anschluß an die Raumbeschreibung. Ob hinter den beiden Zauber­stäben mehr steckt als hinter den zwei Muschel­sorten, ist nicht klar. Jedenfalls ist es nicht einfach, den zweiten Zauberstab mit den rostigen Zeichen überhaupt in die Hand zu bekommen.
GET OYSTER
Interesting.  There seems to be something written on the underside of
the oyster.
READ OYSTER
Hmmm, this looks like a clue, which means it'll cost you 10 points to
read it.  Should I go ahead and read it anyway?
YES
It says, "There is something strange about this place, such that one
of the words I've always known now has a new effect."
Die 10 Punkte sind heute zu verkraften. Und bis zum nächsten­mal muß ich wohl einen Blick in die Wort­liste werfen. Jetzt probiere ich einfach mal die restlichen Gegen­stände aus.
SW - FREE BIRD - You aren't carrying it! - GET CAGE - FREE BIRD
The little bird attacks the green snake, and in an astounding flurry
drives the snake away.
The resulting ruckus has awakened the dwarves.  There are now several 
threatening little dwarves in the room with you!  Most of them throw
knives at you!  All of them get you!
You scored 304 out of a possible 350, using  240 turns.
Your score puts you in Master Adventurer Class B. 
To achieve the next higher rating, you need 27 more points.
Für die bekannten Aktionen fehlen wichtige Dinge wie Wasser oder sie führen wie der Vogel zur Kata­strophe. Wenn die Muschel recht hat, dann sollte hier etwas funktionieren, was bisher unmöglich war. Aber was?

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26. Wandertag - geschlossen
Am 24. Wandertag hatte ich bereits angedeutet, daß es wohl besser ist, das Platin geson­dert aus der Höhle zu holen, und zwar vor der Vase mit dem Kissen, dem Smaragd, den Eiern und dem Silber. Mit dieser Ände­rung wird nun der dritte und letzte Höhlen­gang wieder­holt.
Welcome to Adventure!!  Would you like instructions?
NO - RESTORE - PLUGH - PLOVER
You're in a small chamber lit by an eerie green light.  An extremely
narrow tunnel exits to the west.  A dark corridor leads northeast.
There is an emerald here the size of a plover's egg!
NE
You're in the Dark Room.  A corridor leading south is the only exit.
A massive stone tablet imbedded in the wall reads:
"Congratulations on bringing light into the Dark Room!" 
There is a platinum pyramid here, 8 inches on a side! 
GET PLATIN - SOUTH - PLOVER - PLUGH - DROP PLATIN
Damit ist die Platinpyramide eingesackt. Die restlichen Schätze sollen wie in der 24. Wande­rung folgen.
PLUGH - SOUTH - DOWN - BEDQUILT - WEST - ORIENT - NORTH - WEST
DROP LAMP - DROP AXE - EAST - GET EMERALD - WEST - GET LAMP
GET AXE - NW - SOUTH - GET VASE - SE - EAST - GET PILLOW
WEST - WEST - WEST - DOWN - CLIMB - WEST
FEE - FIE - FOE - FOO - There is a large nest here, full of golden eggs!
GET EGGS - NORTH - NORTH - WEST - DOWN
A sepulchral voice reverberating through the cave, says, "Cave closing
soon.  All adventurers exit immediately through Main Office." 
You are in a large low room.  Crawls lead north, southeast, and 
southwest.
Mist! Das ist wohl zu früh, denn nun werde ich die letzten Schätze wohl nicht mehr ins Haus bringen. Ich probiere es trotzdem.
BEDQUILT - EAST - UP - EAST - UP - GET SILVER - NORTH - PLUGH
A mysterious recorded voice groans into life and announces: 
   "This exit is closed.  Please leave via Main Office."
You're at "Y2". 
QUIT - YES
You scored 248 out of a possible 350, using  198 turns.
You have reached "Junior Master" status.
To achieve the next higher rating, you need  3 more points.
Ich habe aufgegeben, obwohl ich die Schätze wohl noch hätte ablegen und weiter­machen können. Doch zunächst will zu ergründen versuchen, warum die Stimme diesmal so früh kam. Dazu stelle ich die letzten Schritte dieser Wande­rung und die des 25. Wan­der­tages neben­ein­ander:
43  PLUGH        PLOVER
42  PLOVER       NE
41  NE           GET PLATIN
40  GET PLATIN   SOUTH
39  SOUTH        PLOVER
38  PLOVER       |DROP AXE
37  PLUGH        |GET EMERALD
36  DROP PLATIN  |PLUGH
35  PLUGH        |DROP EMERALD
34  SOUTH        |DROP EGGS
33  DOWN         |DROP SILVER
32  BEDQUILT     |DROP PLATIN
31  WEST         |DROP PILLOW
30  ORIENT       |DROP VASE - SAVE - NO - RESTORE
29  NORTH        |PLUGH
28  WEST         |GET AXE
27  DROP LAMP    |SOUTH
26  DROP AXE     DOWN
25  EAST         WEST
24  GET EMERALD  DOWN
23  WEST         EAST
22  GET LAMP     GET MAGAZINE
21  GET AXE      READ MAGAZINE
20  NW           SCORE - NO
19  SOUTH        UP
18  GET VASE     NORTH
..  ...........  ...........
 5  FOO          SOUTH
 4  GET EGGS     EAST
 3  NORTH        SOUTH
 2  NORTH        NORTH
 1  WEST         NORTH
 0  DOWN         NORTH
Verschiedene Zusammenhänge sind noch denkbar. Zum Beispiel: „42 Schritte nach dem ersten PLOVER, wobei auch SCORE nicht mitzählt.“ Es könnte ja tatsächlich sein, daß die berühmte 42 verwurstelt wurde. Es ist aber anders: „30 Schritte nach dem Erblicken des letzten Schatzes, sofern man sich nicht außerhalb der Höhle oder bei Y2 aufhält.“ Die Esoteriker fühlen sich bestätigt, obwohl sie nur zur Hälfte richtig lagen und die 30 auch nur zufällig trafen.

Für die heutige Wanderung ist die Überprüfung recht einfach, denn 30 Schritte vor der Stimme wurde im Orient-Raum die Vase gesehen. Und sie war der letzte Schatz, nicht der über die Engstelle später geholte Smaragd. Der wurde nämlich schon früher beim Holen des Platins gesehen. Für die Wanderungen des 24. und 25. Tages ist es etwas schwerer zu sehen. Die zwölf Kommandos DROP AXE (38) bis SOUTH (27) wurden alle außerhalb der Höhle oder bei Y2 eingegeben. Die Zählung begann des­halb nach Nummer 30+12=42, wo mit NE im dunklen Raum erstmals die Pyra­mide gesehen wurde. Das habe aber nicht mühsam erforscht, sondern dem Pro­gramm entnommen.

Nun ist geklärt, wann die Stimme zu erstenmal ertönt, doch wie verhält es sich mit dem zweiten? Zunächst waren es 23, dann 50 und nun nur noch 16 Schritte später. Der Spintisierer wird nicht weit kommen, auch wenn er Prim- und Quadratzahlen heranzieht. Und will man allein durch Herumlaufen in der Höhle hinter das Ge­heim­nis kommen, ist sehr viel Geduld aufzubringen. Deshalb verrate ich das schlichte Ergebnis: Wenn man die erste Stimme ernst nimmt, sich ruhig verhält und nur in der Höhle herumläuft, dann dauert es 50 lange Schritte. Nur wer in Panik verfällt und die Ausgänge versucht, der wird auf den Wert 15 gesetzt. Längstenfalls dauert es deshalb 65 Schritte, schnellstens geht es in 16.

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25. Wandertag - Lagerräume
Mit RESTORE befinden wir uns in der Situa­tion nach dem dritten Höhlen­gang. Alle bekannten Schätze sind einge­sammelt. Damit sind 275 Punkte in 203 Schritten erzielt. Es ist also noch Zeit bis zum Verlö­schen der Lampe. Aber was muß nun­mehr getan werden? I am at my wit's end. Und dahin werde ich mich begeben.
Welcome to Adventure!!  Would you like instructions?
NO - RESTORE - PLUGH
You are in a large room, with a passage to the south, a passage to the
west, and a wall of broken rock to the east.  There is a large "Y2" on
a rock in the room's center.
A hollow voice says "PLUGH".
There is a little axe here. 
GET AXE - S - D - W - D - E
You are in an anteroom leading to a large passage to the east.  Small 
passages go west and up.  The remnants of recent digging are evident. 
A sign in midair here says: "Cave under construction beyond this point. 
Proceed at own risk.  [Witt Construction Company]"
There are a few recent issues of "Spelunker Today" magazine here. 
GET MAGAZINE - READ MAGAZINE
I'm afraid the magazine is written in dwarvish. 
SCORE
If you were to quit now, you would score 275 out of a possible 350.
Do you indeed wish to quit now?
Dafür gab es nichts. Also gucke ich einmal bei der Muschel vorbei, mit der auch nicht alles zu stimmen scheint. Außer­dem will ich zeigen, daß einmal SHELL zweimal UP ersetzt, was ich im letzten Durch­gang verpennt hatte.
NO - U - N
You're in Shell Room. 
There is an enormous oyster here with its shell tightly closed. 
OPEN CLAM - I don't see any CLAM.?
OPEN OYSTER - You don't have anything strong enough to open the oyster. 
D - D - SHELL - U - D
You're in Shell Room. 
There is an enormous oyster here with its shell tightly closed.
Die Muschel mit der Perle ist offensichtlich ersetzt durch eine Auster ohne Perle. Aber das war eigentlich schon bekannt. Und was kann ich nun tun? Ich gehe einfach zum geheimen Canyon.
S - W - W - CANYON
You are in a tall east/west canyon.  A low tight crawl goes 3 feet
north and seems to open up. 
W - S - E - S - N - N
You are in a tall east/west canyon.  A low tight crawl goes 3 feet
north and seems to open up. 
N
A sepulchral voice reverberating through the cave, says, "Cave closing
soon.  All adventurers exit immediately through Main Office." 
You're in Swiss Cheese Room.
SCORE
If you were to quit now, you would score 300 out of a possible 350.
Do you indeed wish to quit now?
Die Höhle wird bald geschlossen. Deshalb will ich schnell raus. Warum diese Meldung kam und weshalb es dafür 25 Punkte gab, ist nicht klar.
NO - NE - E - U - E - U - N - You're at "Y2". - PLUGH
A mysterious recorded voice groans into life and announces: 
   "This exit is closed.  Please leave via Main Office."
You're at "Y2".
Dieser Ausgang ist bereits zu. Ich muß die Meldung also ernst nehmen und zum Haupt­büro. Doch wo ist das? Wohl auch bei Witts Ende.
S - D - W - D - E - E
You are at Witt's End.  Passages lead off in ALL directions.
EXIT - I don't know "IN" from "OUT" here. ...
OUT - I don't know "IN" from "OUT" here. ...
OUTSIDE - I don't know "IN" from "OUT" here. ...
LOOK
Sorry, but I am not allowed to give more detail.  I will repeat the 
long description of your location.
You are at Witt's End.  Passages lead off in ALL directions.
N
You have crawled around in some little holes and wound up back in the 
main passage. 
You're at Witt's End. 
S - You're in Anteroom. 
E - You're at Witt's End. 
W
You have crawled around in some little holes and found your way 
blocked by a recent cave-in.  You are now back in the main passage. 
You're at Witt's End. 
U
The sepulchral voice entones, "The cave is now closed."  As the echoes
fade, there is a blinding flash of light (and a small puff of orange
smoke). . . .    As your eyes refocus, you look around and find...
You are at the northeast end of an immense room, even larger than the 
giant room.  It appears to be a repository for the "ADVENTURE"
program.  Massive torches far overhead bathe the room with smoky
yellow light.  Scattered about you can be seen a pile of bottles (all 
of them empty), a nursery of young beanstalks murmuring quietly, a bed
of oysters, a bundle of black rods with rusty stars on their ends, and
a collection of brass lanterns.  Off to one side a great many dwarves 
are sleeping on the floor, snoring loudly.  A sign nearby reads: "Do
not disturb the dwarves!"  An immense mirror is hanging against one 
wall, and stretches to the other end of the room, where various other 
sundry objects can be glimpsed dimly in the distance. 
SCORE
If you were to quit now, you would score 310 out of a possible 350.
Do you indeed wish to quit now?
Wieder ist lange Zeit nichts passiert. Da erschallt erneut eine Stimme, es gibt weitere 10 Punkte, und ich bin an einem unbe­kannten Ort. Nun geht die For­schung also weiter.
NO - N - S - E - W - U
There is no way to go that direction. 
You are at the northeast end of an immense room, even larger than the 
giant room.  It appears to be a repository for the "ADVENTURE"
program.  Massive torches far overhead bathe the room ...
D - NW - NE - SW
You are at the southwest end of the repository.  To one side is a pit 
full of fierce green snakes.  On the other side is a row of small 
wicker cages, each of which contains a little sulking bird.  In one 
corner is a bundle of black rods with rusty marks on their ends.  A 
large number of velvet pillows are scattered about on the floor.  A 
vast mirror stretches off to the northeast.  At your feet is a large
steel grate, next to which is a sign which reads, "Treasure vault.
Keys in Main Office." 
The grate is locked.
INVENTORY - You're not carrying anything. - SCORE
If you were to quit now, you would score 310 out of a possible 350.
Do you indeed wish to quit now? 
NO - OPEN GRATE - You have no keys! 
FIND KEYS -I daresay whatever you want is around here somewhere. 
GET KEYS - I don't see any KEYS.?
GET ROD - WAVE ROD - Nothing happens.
Mit der Teleportation habe ich meine Axt und meine Zeitung verloren. Es sind zwar viele Dinge vor­handen, doch Schlüssel offen­sicht­lich nicht. Deshalb probiere ich, irgendwie in andere Räume zu kommen.
N - S - E - W - U
There is no way to go that direction. 
You are at the southwest end of the repository.  To one side is a pit 
full of fierce green snakes.  On the other side is ...
D - NW - SW - SE - NE - You're at northeast end. - LOOK
Sorry, but I am not allowed to give more detail.  I will repeat the 
long description of your location.
You are at the northeast end of an immense room, ....
Es sieht so aus, als seien nur noch zwei Orte zugäng­lich, die als Enden eines einzigen großen Raumes geschil­dert werden. Offen­sicht­lich muß ich mit den hier herum­lie­genden Sachen etwas anfangen. Möglicher­weise ist auch etwas hinter dem Spiegel verborgen.
GET BOTTLE - FILL
There is nothing here with which to fill the bottle.
BREAK MIRROR
You strike the mirror a resounding blow, whereupon it shatters into a 
myriad tiny fragments.
The resulting ruckus has awakened the dwarves.  There are now several 
threatening little dwarves in the room with you!  Most of them throw
knives at you!  All of them get you!
You scored 314 out of a possible 350, using  287 turns.
Your score puts you in Master Adventurer Class B. 
To achieve the next higher rating, you need 17 more points.
Das war wohl nichts. Das Spiel ist beendet. Dafür gab es noch einmal vier Punkte, die bei Abbruch mit QUIT gefehlt hätten. Doch leider sind es immer noch 36 weitere Punkte bis zum völlig unbe­kannten Ziel.

Wie in der wirklichen Welt kann man erst recht in der Höhle der Meinung anhängen, sie rechne nicht, sondern zähle nur, und dann auch noch dezimal. Deshalb will ich einmal sehen, im wie­vielten Schritt die beiden uner­warteten Ereig­nisse auftraten:
    DROP VASE
    SAVE
-------------
    NO
    RESTORE
 1  PLUGH
 2  GET AXE
..  ...
 9  READ MAGA
10  SCORE
    NO
11  UP
..  ...
29  NORTH
30  NORTH
31  SCORE
    NO
32  NE
..  ...
37  NORTH
38  PLUGH
39  SOUTH
..  ...
52  WEST
53  UP
Dem Dezimalgläubigen fällt das erste Ereignis mit dem 30. Schritt auf. Doch selbst er muß zugeben, daß nicht ab RESTORE gezählt werden darf, wenn dadurch wirk­lich nur der alte Zustand wieder herge­stellt wird. Die verbes­serte Vermu­tung ist, der Schritt mit der Nummer 0 sei DROP VASE, mit dem der letzte Schatz nach Hause gebracht wurde.

Wenn ein Esoteriker ein derart schönes Ergeb­nis zu sehen glaubt, dann mag er keine Ein­wände von irgend­welchen Schul­wissen­schaft­lern mehr hören, die da sagen: "Nach allen unseren Erfah­rungen wird SAVE als ein Schritt mitgezählt. Schritt Nummer 0 ist also SAVE und nicht DROP VASE. Wir haben eine etwas genau­ere Erklä­rung." Doch das inter­essiert den Esote­riker nicht. Der Expe­rimen­talphy­siker dagegen über­prüft den Zeit­punkt des Auftre­tens der beiden Erschei­nungen durch Verän­derung, mög­lichst Verein­fachung der Bedin­gungen:
Welcome to Adventure!!  Would you like instructions?
NO - RESTORE (0) - PLUGH - GET AXE - S - D (4)
W - D - E - GET MAGA - READ MAGA - SCORE (10)
If you were to quit now, you would score 275 out of ...
NO - 20 mal NULL (30)
A sepulchral voice reverberating through the cave, says, "Cave closing
soon.  All adventurers exit immediately through Main Office." ...
SCORE (31) - If you were to quit now, you would score 300 out of ...
NO - 22 mal NULL (53) - You're in Anteroom. - 27 mal NULL (80)
The sepulchral voice entones, "The cave is now closed."  As the echoes
fade, there is a blinding flash of light ...
Der Esoteriker fühlt sich bestä­tigt, denn die 30 wurde erneut erzielt, auch wenn es insge­samt mit 80 Schrit­ten statt 53 nun wesent­lich länger dauerte. Doch der Schul­physiker ruht nicht, bis er die wahre Ursache für das Auf­treten der beiden Erschei­nungen kennt. Er möchte nicht nur Lifestyle-​Bücher schreiben, sondern die Schritte auf ein erträg­liches Maß redu­zieren.

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24. Wandertag - Raubzug 3
Mit dem anfänglichen RESTORE wird der Zustand nach dem zweiten Raubzug geladen. Es sind zehn Schätze in 145 Schritten einge­sammelt, die 203 Punkte erbrachten.
Welcome to Adventure!!  Would you like instructions?
NO - RESTORE - Restored. - PLUGH - You're at "Y2". - SOUTH
You are in a low north/south passage at a hole in the floor.  The 
hole goes down to an east/west passage. 
There are bars of silver here!
DOWN - You're in Dirty Passage. - BEDQUILT
You are in Bedquilt, a long east/west passage with holes everywhere.
To explore at random select north, south, up, or down.
WEST
You are in a room whose walls resemble Swiss cheese.  Obvious passages
go west, east, northeast, and northwest.  Part of the room is occupied
by a large bedrock block. 
ORIENT
This is the Oriental Room.  Ancient oriental cave drawings cover the
walls.  A gently sloping passage leads upward to the north, another 
passage leads southeast, and a hands and knees crawl leads west.
There is a delicate, precious, Ming vase here!
NORTH
You are following a wide path around the outer edge of a large cavern.
Far below, through a heavy white mist, strange splashing noises can be
heard.  The mist rises up through a fissure in the ceiling.  The path 
exits to the south and west.
WEST
You are in an alcove.  A small northwest path seems to widen after a
short distance.  An extremely tight tunnel leads east.  It looks like 
a very tight squeeze.  An eerie light can be seen at the other end. 
DROP LAMP - Ok - DROP AXE - Ok - EAST
You're in a small chamber lit by an eerie green light.  An extremely
narrow tunnel exits to the west.  A dark corridor leads northeast.
There is an emerald here the size of a plover's egg!
GET EMERALD - Ok - WEST
You're in Alcove. 
There is a little axe here. 
There is a lamp shining nearby. 
GET LAMP - Ok - GET AXE - Ok
Der Smaragd ist nur durch den Engpaß zu holen, durch den man nichts
anderes mitnehmen kann. Es ist deshalb von Vorteil, nur wenig vorher ablegen und nach der Rück­kehr wieder aufnehmen zu müssen, hier die Axt und die Lampe.
NW - You're in Misty Cavern. - SOUTH
You're in Oriental Room.
There is a delicate, precious, Ming vase here!
GET VASE - Ok - SE - You're in Swiss Cheese Room. - EAST
You are in the Soft Room.  The walls are covered with heavy curtains, 
the floor with a thick pile carpet.  Moss covers the ceiling. 
A small velvet pillow lies on the floor.
GET PILLOW - Ok - WEST - You're in Swiss Cheese Room.
Vase und Kissen habe ich. Nun will ich dem Troll die Eier wieder weg­nehmen. Und dazu muß ich noch­mals die Pflanze hoch.
WEST
You're at east end of Twopit Room.
There is a huge beanstalk growing out of the west pit up to the hole. 
WEST
You are at the west end of the Twopit Room.  There is a large hole in 
the wall above the pit at this end of the room. 
There is a huge beanstalk growing out of the west pit up to the hole. 
DOWN
You are at the bottom of the western pit in the Twopit Room.  There is
a large hole in the wall about 25 feet above you. 
There is a gigantic beanstalk stretching all the way up to the hole.
CLIMB
You clamber up the plant and scurry through the hole at the top.
You're in Narrow Corridor.
WEST - You're in Giant Room. 
FEE - Ok - FIE - Ok - FOE - Ok - FOO
There is a large nest here, full of golden eggs!
Tatsächlich nimmt dieser Zauberspruch dem Troll die goldenen Eier wieder ab und legt sie ins Nest zurück. So ist zumindest der Anschein, denn EGGS und NEST sind ein und dieselbe Sache.
GET EGGS - Ok - NORTH
You are at one end of an immense north/south passage. 
There is an empty bottle here.
The way north leads through a massive, rusty, iron door.
NORTH - You're in Cavern with Waterfall.
WEST - You're at steep incline above Large Room. - DOWN
You are in a large low room.  Crawls lead north, southeast, and 
southwest.
BEDQUILT
You are in Bedquilt, a long east/west passage with holes everywhere.
To explore at random select north, south, up, or down.
EAST - You're at Complex Junction. - UP - You're in Dusty Rock Room.
EAST - You're in Dirty Passage. - UP
You are in a low north/south passage at a hole in the floor.  The 
hole goes down to an east/west passage. 
There are bars of silver here!
GET SILVER - Ok - NORTH - You're at "Y2". 
Nun fehlt nur noch ein Schatz, nämlich die Platinpyramide. Die Axt muß ich noch nicht ablegen, weil der Smaragd beim Über­gang mit PLOVER zurück­bleiben wird.
PLOVER - You're in Plover Room. - NE
You're in the Dark Room.  A corridor leading south is the only exit.
A massive stone tablet imbedded in the wall reads:
"Congratulations on bringing light into the Dark Room!" 
There is a platinum pyramid here, 8 inches on a side! 
GET PLATIN - Ok - SOUTH - You're in Plover Room. - PLOVER
You're at "Y2". 
A hollow voice says "PLUGH". 
There is an emerald here the size of a plover's egg!
DROP AXE - Ok - GET EMERALD - Ok
Alternativ könnte man in der gleichen Anzahl von Schritten die Axt behalten und den Smaragd zunächst nach Hause bringen, um sodann die Platin­pyramide in einem klei­nen vierten Höhlen­gang zu holen. Ganze zwei Schritte schneller wäre aber gewesen, bereits im zweiten Höhlen­gang die Axt einfach liegen zu lassen.
PLUGH
You're inside building. 
Off to one side lies a glistening pearl!
There are rare spices here! 
There is a golden chain lying in a heap on the floor! 
There is a jewel-encrusted trident here!
There is a persian rug spread out on the floor! 
The pirate's treasure chest is here!
There are diamonds here!
There are many coins here!
There is precious jewelry here! 
There is a large sparkling nugget of gold here! 
DROP EMERALD - Ok - DROP EGGS - Ok - DROP SILVER - Ok
DROP PLATIN - Ok - DROP PILLOW - Ok - DROP VASE
The vase is now resting, delicately, on a velvet pillow.
QUIT - Do you really want to quit now? - YES - Ok
You scored 275 out of a possible 350, using  203 turns.
Your score puts you in Master Adventurer Class C. 
To achieve the next higher rating, you need 26 more points.
Damit sind alle 15 Schätze eingesammelt, und zwar fünf zu 12, einer zu 14 und neun zu 16 Punk­ten. Zusammen mit den 32 Start­punkten und den 27 für das Ein­dringen in die Höhle sind es die genann­ten 275, die aber das Spiel noch nicht beenden. Es ist unklar, wie es weiter­gehen kann. Ich bin aber zuver­sicht­lich, die fehlen­den 75 Punkte vor dem Erlö­schen der Lampe zu erlangen.
                                       ### Tür, Gitter      $ Troll
BAR__LIM__FRK___NOI__NET               ^^^ nicht zurück     : Spalt
 |       /            $                  
BEAR  WAR__SPI  SLO  SWT   CAV___ALC___PLOVER__DARK  FOREST__VALLEY
     /           |  /     /               \          ^^^ |   /   |
VOLCANO   CRA__LARGE___ORI  AL   SP2__SP1  \        HILL |  /  SLIT
               ^^^ \  /     |          |    \          \ | /     |
     BLO  WHI__INC  \/  M1  ST  DUST__DIRT   \    M2    ROAD___DEPR
      |   ###       /\   |  |   / |      \    \  /       |     ####
COR__GIA__IMM  SOF /  \ S1  S2 /  | ARC  SILV__Y2_______HOUSE  ENTR
 |              | /    \/    \/   |   \    \     \_JUM_      \   |
PLA___TWOPIT__SWISS____BEDQUILT__JUN__SED   SNAKE_____ \ GOLD \  |
      |    |      \    /      \        |   /  |  \    \ \ |    \ | 
      |   OIL  ____\__/  WITT__ANT    RAG /  COI  JEW  MIST  DEBRIS        
WATER |       /     \                 /  /    |        |  \   /  |
 |   SLAB____/  TA__TALL__WID__TIG  SAC / CR_CRO   FI:SS   PIT   |          
 |    |                   ^^^          /     / |   |        |    |
MIR__SC3______DRAGON______SECRET______/ DL__LONG__WMI__AL__BIR__AWK
Gesamtplan der bekannten Teile der Höhle

Das Bild zeigt einen auf Räume und Verbin­dungen redu­zierten Gesamtplan der bisher bekannten Bereiche, auf dem gut die bishe­rigen Wande­rungen zu ver­folgen sind. Da nach dem Einsam­meln aller Schätze der Sieg jedoch noch nicht errungen ist, könnte hinter der einen oder anderen Sack­gasse doch noch etwas ver­steckt sein.

Wie bereits erwähnt, sind in der gleichen Zeit statt dreier auch vier Höhlen­gänge möglich, indem man das Platin geson­dert holt. Hier die bis­herige und die geän­derte Vorgehens­weise im Vergleich:
PLOVER        PLUGH
NE            DROP EMERALD
GET PLATIN    DROP EGGS
SOUTH         DROP SILVER
PLOVER        DROP PILLOW
DROP AXE      DROP VASE
GET EMERALD   PLUGH
PLUGH         PLOVER
DROP EMERALD  NE
DROP EGGS     GET PLATIN
DROP SILVER   SOUTH
DROP PLATIN   PLOVER
DROP PILLOW   PLUGH
DROP VASE     DROP PLATIN
Um das Platin in einem eigenen Höhlen­gang zu holen, kommt zweimal PLUGH hinzu. Dafür muß man den Smaragd aber nicht nochmals auf­nehmen und die Axt nicht ablegen. Auf den ersten Blick besteht ein kleiner Vorteil, weil man am Ende die Axt in der Hand hat und sie nicht bei Y2 dumm rumliegt. In Wirk­lich­keit aber benö­tigt man die Axt nicht mehr. Da sich die drei über­lebenden Zwerge bereits rar ge­macht haben, könnte man sogar im zweiten Höhlen­gang nach dem letzten Wurf die Axt einfach liegen lassen. Das sparte wieder einen Schritt. Letzt­lich wird es sich als marginal besser erweisen, das Platin tatsäch­lich geson­dert zu holen, nur nicht zum Schluß, sondern zwischen dem zweiten und dem drittem Höhlen­gang. Ein Anhalts­punkt oder gar Grund dafür ist bisher nicht zu erahnen.

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23. Wandertag - Raubzug 2
Dieser zweite Höhlengang setzt auf der Sicherung des ersten auf, in dem neben den 52 Plan­schritten drei gegen Zwerge und einer für SAVE verbraten wurden. Zu Beginn sind es hier also 119 Punkte in 56 Schritten.
Welcome to Adventure!!  Would you like instructions?
NO - RESTORE - Restored.
GET KEYS - Ok - GET FOOD - Ok - GET BOTTLE - Ok - PLUGH
You are in a large room, with a passage to the south, a passage to the
west, and a wall of broken rock to the east.  There is a large "Y2" on
a rock in the room's center.
A hollow voice says "PLUGH".
SOUTH
You are in a low north/south passage at a hole in the floor.  The 
hole goes down to an east/west passage. 
There are bars of silver here!
DOWN
You are in a dirty broken passage.  To the east is a crawl.  To the 
west is a large passage.  Above you is a hole to another passage. 
BEDQUILT
You are in Bedquilt, a long east/west passage with holes everywhere.
To explore at random select north, south, up, or down.
SLAB
You are in a large low circular chamber whose floor is an immense slab
fallen from the ceiling (Slab Room).  East and west there once were 
large passages, but they are now filled with boulders.  Low small 
passages go north and south, and the south one quickly bends west 
around the boulders.
SOUTH
You are at the west end of the Twopit Room.  There is a large hole in 
the wall above the pit at this end of the room. 
DOWN
You are at the bottom of the western pit in the Twopit Room.  There is
a large hole in the wall about 25 feet above you. 
There is a tiny little plant in the pit, murmuring "Water, water, ..."
WATER PLANT
The plant spurts into furious growth for a few seconds. 
You're in West Pit. 
There is a 12-foot-tall beanstalk stretching up out of the pit, 
bellowing "Water!! Water!!" 
Schneller kann man die Pflanze wohl nicht gießen. Für neues Wasser muß etwas gelaufen werden.
UP
You're at west end of Twopit Room.
The top of a 12-foot-tall beanstalk is poking out of the west pit.
WEST - You're in Slab Room. - UP
You are in a secret north/south canyon above a large room.
RESERVOIR
You are at the edge of a large underground reservoir.  An opaque cloud
of white mist fills the room and rises rapidly upward.  The lake is 
fed by a stream, which tumbles out of a hole in the wall about 10 feet
overhead and splashes noisily into the water somewhere within the 
mist.  The only passage goes back toward the south. 
FILL BOTTLE - Your bottle is now full of water. - SOUTH
You are in a north/south canyon about 25 feet across.  The floor is 
covered by white mist seeping in from the north.  The walls extend
upward for well over 100 feet.  Suspended from some unseen point far
above you, an enormous two-sided mirror is hanging parallel to and
midway between the canyon walls.  (The mirror is obviously provided 
for the use of the dwarves, who as you know, are extremely vain.)  A
small window can be seen in either wall, some fifty feet up.
SOUTH
You are in a secret north/south canyon above a large room.
SOUTH
You are in a secret canyon which exits to the north and east. 
A huge green fierce dragon bars the way!
The dragon is sprawled out on a persian rug!! 
KILL DRAGON - With what?  Your bare hands? - YES
Congratulations!  You have just vanquished a dragon with your bare
hands!  (Unbelievable, isn't it?) 
You are in a secret canyon which exits to the north and east. 
There is a persian rug spread out on the floor! 
The body of a huge green dead dragon is lying off to one side.
GET RUG - Ok - NORTH
You are in a secret north/south canyon above a large room.
DOWN - You're in Slab Room. - SOUTH
You're at west end of Twopit Room.
The top of a 12-foot-tall beanstalk is poking out of the west pit.
DOWN
You're in West Pit. 
There is a 12-foot-tall beanstalk stretching up out of the pit, 
bellowing "Water!! Water!!" 
WATER PLANT
The plant grows explosively, almost filling the bottom of the pit.
You're in West Pit. 
There is a gigantic beanstalk stretching all the way up to the hole.
Der Drache konnte beiläufig besiegt und der Teppich mitge­nommen werden. Nun aber nicht voreilig klettern, sondern erst das Öl holen.
UP
You're at west end of Twopit Room.
There is a huge beanstalk growing out of the west pit up to the hole. 
EAST
You are at the east end of the Twopit Room.  The floor here is
littered with thin rock slabs, which make it easy to descend the pits.
There is a path here bypassing the pits to connect passages from east 
and west.  There are holes all over, but the only big one is on the 
wall directly over the west pit where you can't get to it.
There is a huge beanstalk growing out of the west pit up to the hole. 
DOWN
You are at the bottom of the eastern pit in the Twopit Room.  There is
a small pool of oil in one corner of the pit. 
FILL BOTTLE - Your bottle is now full of oil. - UP
You're at east end of Twopit Room.
There is a huge beanstalk growing out of the west pit up to the hole. 
WEST
You're at west end of Twopit Room.
There is a huge beanstalk growing out of the west pit up to the hole. 
DOWN
You're in West Pit. 
There is a gigantic beanstalk stretching all the way up to the hole.
CLIMB
You clamber up the plant and scurry through the hole at the top.
You are in a long, narrow corridor stretching out of sight to the 
west.  At the eastern end is a hole through which you can see a 
profusion of leaves.
WEST
You are in the Giant Room.  The ceiling here is too high up for your
lamp to show it.  Cavernous passages lead east, north, and south.  On 
the west wall is scrawled the inscription, "FEE FIE FOE FOO" [sic]. 
There is a large nest here, full of golden eggs!
Der Zauberspruch FEE FIE FOE FOO spielt in diesem Durch­gang noch keine Rolle.
GET EGGS - Ok - NORTH
You are at one end of an immense north/south passage. 
The way north is barred by a massive, rusty, iron door. 
OIL DOOR
The oil has freed up the hinges so that the door will now move, 
although it requires some effort. 
DROP BOTTLE - Ok - NORTH
You are in a magnificent cavern with a rushing stream, which cascades 
over a sparkling waterfall into a roaring whirlpool which disappears
through a hole in the floor.  Passages exit to the south and west.
There is a jewel-encrusted trident here!
GET TRIDENT - Ok - WEST
You are at the top of a steep incline above a large room.  You could
climb down here, but you would not be able to climb up.  There is a 
passage leading back to the north.
DOWN
You are in a large low room.  Crawls lead north, southeast, and 
southwest.
SW
You are in a long winding corridor sloping out of sight in both 
directions. 
UP
You are on one side of a large, deep chasm.  A heavy white mist rising
up from below obscures all view of the far side.  A southwest path
leads away from the chasm into a winding corridor.
A rickety wooden bridge extends across the chasm, vanishing into the
mist.  A sign posted on the bridge reads, "Stop! Pay troll!"
A burly troll stands by the bridge and insists you throw him a
treasure before you may cross.
THROW EGGS
The troll catches your treasure and scurries away out of sight. 
NE
You are on the far side of the chasm.  A northeast path leads away
from the chasm on this side.
A rickety wooden bridge extends across the chasm, vanishing into the
mist.  A sign posted on the bridge reads, "Stop! Pay troll!"
The troll is nowhere to be seen.
BARREN
You are standing at the entrance to a large, barren room.  A sign 
posted above the entrance reads:  "Caution!  Bear in room!" 
EAST
You are inside a barren room.  The center of the room is completely 
empty except for some dust.  Marks in the dust lead away toward the 
far end of the room.  The only exit is the way you came in. 
There is a ferocious cave bear eying you from the far end of the room!
The bear is locked to the wall with a golden chain! 
THROW FOOD
The bear eagerly wolfs down your food, after which he seems to calm 
down considerably and even becomes rather friendly. 
OPEN CHAIN - The chain is now unlocked.
Ich verachte die fremdländischen Sitten, Essens­reste vom Teller zu schieben und das ­Tischtuch einzusauen, auf den Boden zu rotzen und Müll elegant fallen zu lassen. Hier aber muß ich nach der Flasche nun auch die Schlüssel liegen lassen.
DROP KEYS - Ok - GET CHAIN - Ok - GET BEAR- Ok - VIEW
You are being followed by a very large, tame bear.
You are on the edge of a breath-taking view.  Far below you is an 
active volcano, from which great gouts of molten lava come surging
out, cascading back down into the depths.  The glowing rock fills the 
farthest reaches of the cavern with a blood-red glare, giving every-
thing an eerie, macabre appearance.  The air is filled with flickering
sparks of ash and a heavy smell of brimstone.  The walls are hot to 
the touch, and the thundering of the volcano drowns out all other 
sounds.  Embedded in the jagged roof far overhead are myriad twisted
formations composed of pure white alabaster, which scatter the murky
light into sinister apparitions upon the walls.  To one side is a deep
gorge, filled with a bizarre chaos of tortured rock which seems to
have been crafted by the devil himself.  An immense river of fire 
crashes out from the depths of the volcano, burns its way through the 
gorge, and plummets into a bottomless pit far off to your left.  To 
the right, an immense geyser of blistering steam erupts continuously
from a barren island in the center of a sulfurous lake, which bubbles 
ominously.  The far right wall is aflame with an incandescence of its 
own, which lends an additional infernal splendor to the already 
hellish scene.  A dark, foreboding passage exits to the south.
SOUTH
You are being followed by a very large, tame bear.
The walls are quite warm here.  From the north can be heard a steady
roar, so loud that the entire cave seems to be trembling.  Another
passage leads south, and a low crawl goes east. 
EAST
You are being followed by a very large, tame bear.
You are in a small chamber filled with large boulders.  The walls are 
very warm, causing the air in the room to be almost stifling from the 
heat.  The only exit is a crawl heading west, through which is coming 
a low rumbling. 
There are rare spices here! 
GET SPICES - Ok - FORK
You are being followed by a very large, tame bear.
The path forks here.  The left fork leads northeast.  A dull rumbling 
seems to get louder in that direction.  The right fork leads southeast
down a gentle slope.  The main corridor enters from the west. 
Erst die Kette und danach die Gewürze zu holen, ist nicht nur einen Schritt kürzer als anders herum, sondern führt auch über die schöne Beschrei­bung des Vulkans.
WEST
You are being followed by a very large, tame bear.
You're in a long east/west corridor.  A faint rumbling noise can be 
heard in the distance.
WEST
You are being followed by a very large, tame bear.
You're on northeast side of Chasm.
A rickety wooden bridge extends across the chasm, vanishing into the
mist.  A sign posted on the bridge reads, "Stop! Pay troll!"
The troll is nowhere to be seen.
SW
The troll steps out from beneath the bridge and blocks your way.
You are being followed by a very large, tame bear.
You're on northeast side of Chasm.
A rickety wooden bridge extends across the chasm, vanishing into the
mist.  A sign posted on the bridge reads, "Stop! Pay troll!"
A burly troll stands by the bridge and insists you throw him a
treasure before you may cross.
FREE BEAR
The bear lumbers toward the troll, who lets out a startled shriek and 
scurries away.  The bear soon gives up the pursuit and wanders back.
Läßt man den Bären frei, läuft er nicht mehr hinterher. Damit über­lastet er die Brücke nicht, sondern vertreibt den Troll und verkrü­melt sich im Anschluß. Für den Rückweg ist deshalb kein Schatz erfor­derlich. Die gol­denen Eier lasse ich dem Troll noch eine Weile.
SW
You're on southwest side of Chasm.
A rickety wooden bridge extends across the chasm, vanishing into the
mist.  A sign posted on the bridge reads, "Stop! Pay troll!"
The troll is nowhere to be seen.
SW - You're in Sloping Corridor. - DOWN
You are in a large low room.  Crawls lead north, southeast, and 
southwest.
BEDQUILT
You are in Bedquilt, a long east/west passage with holes everywhere.
To explore at random select north, south, up, or down.
EAST
You are at a complex junction.  A low hands and knees passage from the
north joins a higher crawl from the east to make a walking passage
going west.  There is also a large room above.  The air is damp here. 
NORTH
You're in a large room carved out of sedimentary rock.  The floor and 
walls are littered with bits of shells imbedded in the stone.  A
shallow passage proceeds downward, and a somewhat steeper one leads 
up.  A low hands and knees passage enters from the south. 
There is an enormous clam here with its shell tightly closed. 
OPEN CLAM
A glistening pearl falls out of the clam and rolls away.  Goodness, 
this must really be an oyster.  (I never was very good at identifying 
bivalves.)  Whatever it is, it has now snapped shut again.
Mit dem Dreizack ist die Muschel zu öffnen. Und wohin die Perle rollt, ist ja bekannt.
DOWN
You are in a long sloping corridor with ragged sharp walls. 
DOWN
You are in a cul-de-sac about eight feet across.
Off to one side lies a glistening pearl!
GET PEARL - Ok - UP
You are in a long sloping corridor with ragged sharp walls. 
UP
You're in Shell Room. 
There is an enormous oyster here with its shell tightly closed. 
SOUTH - You're at Complex Junction. - UP
You are in a large room full of dusty rocks.  There is a big hole in
the floor.  There are cracks everywhere, and a passage leading east.
EAST - You're in Dirty Passage. - UP
You are in a low north/south passage at a hole in the floor.  The 
hole goes down to an east/west passage. 
There are bars of silver here!
NORTH
There is a threatening little dwarf in the room with you! 
You're at "Y2". 
THROW AXE
You attack a little dwarf, but he dodges out of the way.
There is a threatening little dwarf in the room with you! 
One sharp nasty knife is thrown at you! 
It misses!
You're at "Y2". 
There is a little axe here.
Die Zwerge haben auf sich warten lassen, weil ich sie nach dem Labyrinth mit XYZZY und PLUGH abge­hängt habe. Sie scheuen nämlich das Tages­licht und müssen in der Höhle umher­irren.
GET AXE - Ok - PLUGH
You're inside building. 
The pirate's treasure chest is here!
There are diamonds here!
There are many coins here!
There is precious jewelry here! 
There is a large sparkling nugget of gold here! 
DROP RUG - Ok - DROP TRIDENT - Ok - DROP CHAIN - Ok
DROP SPICES - Ok - DROP PEARL - Ok - QUIT
Do you really want to quit now? - YES - Ok
You scored 203 out of a possible 350, using  145 turns.
You have reached "Junior Master" status.
To achieve the next higher rating, you need 48 more points.
Zu den 119 Punkten des ersten Höhlenganges kommen je 16 Punkte für jeden der eingesammmelten fünf Schätze. Je zwei Punkte gibt es für die Sichtung der Eier und des Silbers. Zu den 56 Schritten zu Beginn kommen 86 neue nor­male Kom­man­dos hinzu. Außerden zwei für den zweiten getö­teten Zwerg und einer für QUIT.
+---+    +---+    +---+    +---+    +---+     +---+
|BEA|W--E|BAR|U--D|LIM|U--D|FRK|W--E|NOI|W--NE|NET|
+---+    +---+    +---+    +---+    +---+     +---+
  |VIEW         __________/NE               $/SW
  |           S/                         NE/$
+---+     +---+    +---+    +---+     +---+    +---+       +---+          
|VIE|S---N|WAR|E--W|SPI|    |SLO|U--SW|SWT|    |CAV|W----NW|ALC|E-
+---+     +---+    +---+    +---+     +---+    +---+       +---+         
                              |D           ___/S                     
                            SW|          N/                           
+---+    +---+     +---+    +---+    +---+  +--+  +--+  +---+    +---+           
|BLO|W--E|GIA|     |CRA|S--N|LAR|SE-W|ORI|  |M1|  |ST|  |SP2|U--D|SP1|           
+---+    +---+     +---+    +---+    +---+  +--+  +--+  +---+    +---+
      __/S |N                 | BEDQ  /SE  W/    N/ |D             |W 
    W/    S|                 D|   \  /     /N    /S |             E|  
+---+    +---+  #  +---+    +---+  \/  +--+  +--+   |   +---+    +---+ 
|COR|    |IMM|N-#-S|WHI|W--N|INC|  /\  |S1|  |S2|  AAL  |DUS|E--W|DIR|U-
+---+    +---+  #  +---+    +---+ /  \ +--+  +--+       +---+    +---+
  |                              /    \  |SE /_________/  |D         
  |CLIMB                      ORIE     \n|  /u     BEDQ  U|          
+---+    +---+    +---+     +---+      +---+            +---+    +---+
|PLA|U--D|W2P|E--W|E2P|E---W|SWI|NE---W|BED|E----------E|JUN|N--S|SED|U-
+---+    +---+    +---+     +---+      +---+            +---+    +---+  
           |W       |D      E|  CANY SLAB  d\_                     |D 
          S|       U|        |W   \  /        \W                  U|  
+---+    +---+    +---+    +---+   \/  +---+   +---+    +---+    +---+
|RES|    |SLA|    |OIL|    |SOF|   /\__|TAL|   |ANT|E--5|WIT|    |RAG| 
+---+    +---+    +---+    +---+  /  N +---+   +---+    +---+    +---+ 
  |S      U| N\__________________/         E\_                     |D 
 N|        |D                                 \N                  U|  
+---+    +--+        +---+        +---+        +---+    +---+    +---+
|MIR|S--N|S3|S------N|DRA|E------W|SEC|-------D|WID|S--N|TIG|    |SAC|  
+---+    +--+        +---+        +---+        +---+    +---+    +---+ /
                                      E\______________________________/
Der Plan zeigt den linken, westlichen Teil der Höhle, in dem sich der zweite Gang zum Einsam­meln aller Schätze weit­gehend abspielt. Zusammen mit dem rechten, östli­chen Teil der voran­ge­henden Wande­rung fügt er sich zu einem Gesamt­plan.

Die zu ölende Tür ist durch ### angedeutet, CLIMB ist nach ganz oben erst möglich, wenn die Pflanze zweimal gegossen ist, und $$ steht für den Troll. Die 5 bedeu­tet, daß man in nur 5 Pro­zent aller Fälle erfolg­reich ist. Im Mittel­punkt steht der gesteppte Raum BED mit acht Über­gängen, von denen aber nicht alle immer zum glei­chen oder über­haupt einem Ergebnis führen. Sie sind mit Klein­buch­sta­ben n,u,d beschrif­tet. Und vom Stalag­ti­ten STA herab fällt man in das Laby­rinth AAL. Es ist nicht leicht, alles richtig oder auch nur wie geplant zu machen. So habe ich mich nach GET PEARL im Eifer des Gefechtes mit zwei­mal UP wieder zur Muschel begeben, obgleich SHELL allein ausge­reicht hätte.

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22. Wandertag - Raubzug 1
Heute will ich mich auf auf den ersten der drei geplanten Höhlengänge zur Einsamm­lung aller Schätze beschränken. Weil das nur eine kurze, aber ergiebige Wande­rung sein wird, unter­drücke ich keine Details der schönen Beschrei­bungen.
Welcome to Adventure!!  Would you like instructions?
NO
You are standing at the end of a road before a small brick building.
Around you is a forest.  A small stream flows out of the building and 
down a gully. 
IN
You are inside a building, a well house for a large spring. 
There are some keys on the ground here. 
There is a shiny brass lamp nearby. 
There is food here. 
There is a bottle of water here.
GET LAMP
Ok
XYZZY
It is now pitch dark.  If you proceed you will likely fall into a pit.
EAST
You are crawling over cobbles in a low passage.  There is a dim light 
at the east end of the passage. 
There is a small wicker cage discarded nearby.
GET CAGE
Ok
PIT
It is now pitch dark.  If you proceed you will likely fall into a pit.
LAMP ON
Your lamp is now on.
At your feet is a small pit breathing traces of white mist.  An east
passage ends here except for a small crack leading on.
Rough stone steps lead down the pit.
EAST
You are in a splendid chamber thirty feet high.  The walls are frozen 
rivers of orange stone.  An awkward canyon and a good passage exit
from east and west sides of the chamber.
A cheerful little bird is sitting here singing. 
GET BIRD
Ok
WEST
You're at top of Small Pit. 
Rough stone steps lead down the pit.
DOWN
You are at one end of a vast hall stretching forward out of sight to
the west.  There are openings to either side.  Nearby, a wide stone 
staircase leads downward.  The hall is filled with wisps of white mist
swaying to and fro almost as if alive.  A cold wind blows up the
staircase.  There is a passage at the top of a dome behind you. 
Rough stone steps lead up the dome. 
SOUTH
This is a low room with a crude note on the wall.  The note says, 
"You won't get it up the steps".
There is a large sparkling nugget of gold here! 
GET GOLD
Ok
NORTH
You're in Hall of Mists.
DOWN
You are in the Hall of the Mountain King, with passages off in all
directions. 
A huge green fierce snake bars the way! 
FREE BIRD
The little bird attacks the green snake, and in an astounding flurry
drives the snake away.
Ich habe die Lampe geschont, solange es ohne Licht noch ungefährlich war, den Vogel hoffent­lich in der Mini­malzahl von Schritten gefangen, das Gold auf dem Weg zur Schlange mitge­nommen und sie mit dem Vogel vertrieben, um an die Juwelen zu kommen.
DROP CAGE
Ok
SOUTH
You are in the south side chamber.
There is precious jewelry here! 
GET JEWELRY
Ok
NORTH
You're in Hall of Mt King.
There is a small wicker cage discarded nearby.
A cheerful little bird is sitting here singing. 
WEST
You are in the west side chamber of the Hall of the Mountain King.
A passage continues west and up here. 
There are many coins here!
GET COINS
Ok
WEST
You are at a crossover of a high north/south passage and a low east/west
one.
WEST
You are at the east end of a very long hall apparently without side 
chambers.  To the east a low wide crawl slants up.  To the north a
round two foot hole slants down.
EAST
You are at the west end of the Hall of Mists.  A low wide crawl continue
west and another goes north.  To the south is a little passage 6 feet 
off the floor.
EAST
You are on the west side of the fissure in the Hall of Mists. 
There are diamonds here!
GET DIAMONDS
Ok
Nun habe ich alle Schätze und werde ins Laby­rinth abtauchen, wo hoffent­lich bald der Pirat erscheint, damit ich ihm seine Schatz­kiste abnehmen kann.
WEST
You're at west end of Hall of Mists.
SOUTH
A little dwarf just walked around a corner, saw you, threw a little 
axe at you which missed, cursed, and ran away.
You are in a maze of twisty little passages, all alike. 
There is a little axe here. 
GET AXE
Ok
EAST
You are in a maze of twisty little passages, all alike. 
SOUTH
You are in a maze of twisty little passages, all alike. 
SOUTH
You are in a maze of twisty little passages, all alike. 
SOUTH
There is a threatening little dwarf in the room with you! 
You are in a maze of twisty little passages, all alike. 
THROW AXE
You attack a little dwarf, but he dodges out of the way.
Out from the shadows behind you pounces a bearded pirate!  "Har, har,"
he chortles, "I'll just take all this booty and hide it away with me
chest deep in the maze!"  He snatches your treasure and vanishes into 
the gloom.
There is a threatening little dwarf in the room with you! 
One sharp nasty knife is thrown at you! 
It misses!
You are in a maze of twisty little passages, all alike. 
There is a little axe here.
Da ist der Pirat und raubt mir meine Schätze. Hätte er noch auf sich warten lassen, müßte nutzlos Zeit vertan werden, um auf ihn zu warten. Auch schnell von den Zwergen ange­griffen zu werden, ist besser als später, wenn schon mehr Arbeit inve­stiert ist.
GET AXE
Ok
NORTH
There is a threatening little dwarf in the room with you! 
You are in a maze of twisty little passages, all alike. 
THROW AXE
You killed a little dwarf.  The body vanishes in a cloud of greasy
black smoke.
You are in a maze of twisty little passages, all alike. 
There is a little axe here. 
GET AXE
Ok
EAST
You are on the brink of a thirty foot pit with a massive orange column
down one wall.  You could climb down here but you could not get back
up.  The maze continues at this level.
EAST
There are faint rustling noises from the darkness behind you. 
You are in a maze of twisty little passages, all alike. 
NW
Dead end. 
There are many coins here!
There is precious jewelry here! 
There are diamonds here!
There is a large sparkling nugget of gold here! 
The pirate's treasure chest is here!
Da sind die vier geraubten Schätze, die ich zusammen mit der Schatzkiste und der Axt gerade noch tragen kann.
GET GOLD
Ok
GET JEWELRY
Ok
GET COINS
Ok
GET DIAMONDS
Ok
GET CHEST
Ok
SE
You are in a maze of twisty little passages, all alike. 
NORTH
You're at brink of Pit. 
DOWN
You're in Bird Chamber. 
DEBRIS
You are in a room filled with debris washed in from the surface.
A low wide passage with cobbles becomes plugged with mud and debris 
here, but an awkward canyon leads upward and west.  A note on the wall
says "MAGIC WORD XYZZY".
A three foot black rod with a rusty star on an end lies nearby. 
XYZZY
You're inside building. 
There are some keys on the ground here. 
There is food here. 
There is a bottle of water here.
DROP GOLD
Ok
DROP JEWELRY
Ok
DROP COINS
Ok
DROP DIAMONDS
Ok
DROP CHEST
Ok
QUIT
Do you really want to quit now?
YES 
Ok
You scored 119 out of a possible 350, using   58 turns.
You have achieved the rating: "Experienced Adventurer". 
To achieve the next higher rating, you need 12 more points.
Die Schatzkiste brachte 14, jeder andere Schatz 12 Punkte. Hinzu kommen die übli­chen 57, wodurch sich stolze 119 Punkte in nur 58 Schrit­ten ergeben, wovon fünf auf die Bekämp­fung der Zwerge gehen.

Die heutige Wanderung führte nicht tief in die Höhle und kann auf der Karte verfolgt werden. Sie zeigt den rechten, östlichen Teil des Gesamt­gebietes und fügt sich mit dem linken, west­lichen Teil der näch­sten Wande­rung zu einem Gesamt­plan, in dem nur unwesent­liche Fakten fehlen sollten.
  +---+           +---+       +---+     +---+    +---+    +---+
NW|ALC|E--@@@@@--W|PLO|NE----S|DAR|     |HIL|S---|FOR|n--S|FO+|
  +---+           +---+       +---+     +---+    +---+    +---+
                       \                    D\     | D\  /N |D
                       P\                     \    |   \/   |
 +---+    +---+         L\          +--+       \   |   /\   |           
 |SP2|U--D|SP1|          O\         |M2|       W\  N  /  \  |           
 +---+    +---+           V\        +--+         +---+    +---+    +---+
            |W              \      /E            |ROA|S--N|VAL|S--N|SLI|
           E|                \   W/              +---+    +---+    +---+
 +---+    +---+    +---+      +--+                W|  \              |S 
 |DUS|E--W|DIR|U--D|SIL|N----S|Y2|___________      |E  \DEPR        N|  
 +---+    +---+    +---+      +--+    PLUGH  \   +---+  \          +---+
/  |D       |          S\        E\_______    \__|HOU|   \_________|DEP|
  U|        |            \                \D     +---+        HOUS +---+
 +---+    +---+    +---+  \_____N__+---+   +---+      \              |D
-|JUN|N--S|SED|U--D|ARC|   ________|SNA|   |JUM|       \           #####
 +---+    +---+    +---+  / SECRET +---+   +---+        \_____      U|  
            |D           /        /W |S \U     U\        XYZZY\    +---+
           U|           /       E/  N|   \       \Y2           \   |ENT|
          +---+        /    +---+  +---+  \      +---+   +---+  \  +---+
          |RAG|       /     |COI|  |JEW|   \_____|EMI|S-N|GOL|   \  W| 
          +---+      /      +---+  +---+       D +---+   +---+    \  |E 
            |D      /         |W                  W| U\__       ___+---+
           U|      /         E|                :   |E    \D    /PIT|DEB|
          +---+   / +---+   +---+        +---+ : +---+    +---+    +---+
          |SAC|  /  |CR1|S-N|CRO|        |WFI|-:-|EFI|    |PIT|   /  W 
          +---+ /   +---+   +---+        +---+ : +---+    +---+  /   |
_______________/           S/   \W         |W  :            |E  /    |
                           /N   N\        E|               W| DEBR   E  
     +---+    +---+    +---+   +---+    +---+    +---+    +---+    +---+
     |BAT|N--S|ADL|D--S|WLO|E-W|ELO|E--E|WMI|S--U|AAL|D---|BIR|E--W|AWK|
     +---+    +---+    +---+   +---+    +---+    +---+    +---+    +---+
Die beiden Labyrinthe wurden in früheren Wande­rungen bereits voll­ständig erkundet und sind hier unter ADL und AAL zusammen­gefaßt. Natürlich konnten nicht alle Wege ver­zeichnet werden. Wegge­lassen sind aber nur leichte Abkür­zungen. Ist eine Verbin­dung nur auf einer Seite beschrif­tet, so gibt es keinen Weg zurück. XYZZY, PLUGH und PLOVER wirken in beide Rich­tungen. Das Gitter ist mit #####, die Eng­stelle mit @@@@@ und der Riß inmitten der Dunst­halle mit ::::: ange­deutet.

Der vorstehende erste Raubzug wurde zunächst von einer Komman­dopro­zedur gespielt, in der jeder Schritt von THROW AXE und GET AXE gefolgt wurde. Um die Zahl der Schritte zu redu­zieren und später nicht mit leeren Batte­rien dazu­stehen, wurde der Ablauf anschlie­ßend von Hand durch­gespielt und als Basis für den zweiten Raubzug gesi­chert.

weiter | Übersicht | abenteuer (pdf, 163 KB)

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Arschgeweih
Ich gehe gerne auf Rummelplätze, weil sie mir einen Einblick in die unteren 90 Pro­zent der Bevöl­kerung gewähren, die mir ständig zu schrumpfen scheint, obgleich ich seit vierzig Jahren nicht mehr gewachsen bin. Geschrumpft ist auch die Anzahl der Arsch­geweihe. Ich habe heute und gestern auf dem Main­ufer­fest kein einziges mehr gesehen.

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