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26. Wandertag - geschlossen
wuerg, 11.08.2007 23:14
Am 24. Wandertag hatte ich bereits angedeutet, daß es wohl besser ist, das Platin gesondert aus der Höhle zu holen, und zwar vor der Vase mit dem Kissen, dem Smaragd, den Eiern und dem Silber. Mit dieser Änderung wird nun der dritte und letzte Höhlengang wiederholt.
Für die heutige Wanderung ist die Überprüfung recht einfach, denn 30 Schritte vor der Stimme wurde im Orient-Raum die Vase gesehen. Und sie war der letzte Schatz, nicht der über die Engstelle später geholte Smaragd. Der wurde nämlich schon früher beim Holen des Platins gesehen. Für die Wanderungen des 24. und 25. Tages ist es etwas schwerer zu sehen. Die zwölf Kommandos DROP AXE (38) bis SOUTH (27) wurden alle außerhalb der Höhle oder bei Y2 eingegeben. Die Zählung begann deshalb nach Nummer 30+12=42, wo mit NE im dunklen Raum erstmals die Pyramide gesehen wurde. Das habe aber nicht mühsam erforscht, sondern dem Programm entnommen.
Nun ist geklärt, wann die Stimme zu erstenmal ertönt, doch wie verhält es sich mit dem zweiten? Zunächst waren es 23, dann 50 und nun nur noch 16 Schritte später. Der Spintisierer wird nicht weit kommen, auch wenn er Prim- und Quadratzahlen heranzieht. Und will man allein durch Herumlaufen in der Höhle hinter das Geheimnis kommen, ist sehr viel Geduld aufzubringen. Deshalb verrate ich das schlichte Ergebnis: Wenn man die erste Stimme ernst nimmt, sich ruhig verhält und nur in der Höhle herumläuft, dann dauert es 50 lange Schritte. Nur wer in Panik verfällt und die Ausgänge versucht, der wird auf den Wert 15 gesetzt. Längstenfalls dauert es deshalb 65 Schritte, schnellstens geht es in 16.
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Welcome to Adventure!! Would you like instructions? NO - RESTORE - PLUGH - PLOVER You're in a small chamber lit by an eerie green light. An extremely narrow tunnel exits to the west. A dark corridor leads northeast. There is an emerald here the size of a plover's egg! NE You're in the Dark Room. A corridor leading south is the only exit. A massive stone tablet imbedded in the wall reads: "Congratulations on bringing light into the Dark Room!" There is a platinum pyramid here, 8 inches on a side! GET PLATIN - SOUTH - PLOVER - PLUGH - DROP PLATINDamit ist die Platinpyramide eingesackt. Die restlichen Schätze sollen wie in der 24. Wanderung folgen.
PLUGH - SOUTH - DOWN - BEDQUILT - WEST - ORIENT - NORTH - WEST DROP LAMP - DROP AXE - EAST - GET EMERALD - WEST - GET LAMP GET AXE - NW - SOUTH - GET VASE - SE - EAST - GET PILLOW WEST - WEST - WEST - DOWN - CLIMB - WEST FEE - FIE - FOE - FOO - There is a large nest here, full of golden eggs! GET EGGS - NORTH - NORTH - WEST - DOWN A sepulchral voice reverberating through the cave, says, "Cave closing soon. All adventurers exit immediately through Main Office." You are in a large low room. Crawls lead north, southeast, and southwest.Mist! Das ist wohl zu früh, denn nun werde ich die letzten Schätze wohl nicht mehr ins Haus bringen. Ich probiere es trotzdem.
BEDQUILT - EAST - UP - EAST - UP - GET SILVER - NORTH - PLUGH A mysterious recorded voice groans into life and announces: "This exit is closed. Please leave via Main Office." You're at "Y2". QUIT - YES You scored 248 out of a possible 350, using 198 turns. You have reached "Junior Master" status. To achieve the next higher rating, you need 3 more points.Ich habe aufgegeben, obwohl ich die Schätze wohl noch hätte ablegen und weitermachen können. Doch zunächst will zu ergründen versuchen, warum die Stimme diesmal so früh kam. Dazu stelle ich die letzten Schritte dieser Wanderung und die des 25. Wandertages nebeneinander:
43 PLUGH PLOVER 42 PLOVER NE 41 NE GET PLATIN 40 GET PLATIN SOUTH 39 SOUTH PLOVER 38 PLOVER |DROP AXE 37 PLUGH |GET EMERALD 36 DROP PLATIN |PLUGH 35 PLUGH |DROP EMERALD 34 SOUTH |DROP EGGS 33 DOWN |DROP SILVER 32 BEDQUILT |DROP PLATIN 31 WEST |DROP PILLOW 30 ORIENT |DROP VASE - SAVE - NO - RESTORE 29 NORTH |PLUGH 28 WEST |GET AXE 27 DROP LAMP |SOUTH 26 DROP AXE DOWN 25 EAST WEST 24 GET EMERALD DOWN 23 WEST EAST 22 GET LAMP GET MAGAZINE 21 GET AXE READ MAGAZINE 20 NW SCORE - NO 19 SOUTH UP 18 GET VASE NORTH .. ........... ........... 5 FOO SOUTH 4 GET EGGS EAST 3 NORTH SOUTH 2 NORTH NORTH 1 WEST NORTH 0 DOWN NORTHVerschiedene Zusammenhänge sind noch denkbar. Zum Beispiel: „42 Schritte nach dem ersten PLOVER, wobei auch SCORE nicht mitzählt.“ Es könnte ja tatsächlich sein, daß die berühmte 42 verwurstelt wurde. Es ist aber anders: „30 Schritte nach dem Erblicken des letzten Schatzes, sofern man sich nicht außerhalb der Höhle oder bei Y2 aufhält.“ Die Esoteriker fühlen sich bestätigt, obwohl sie nur zur Hälfte richtig lagen und die 30 auch nur zufällig trafen.
Für die heutige Wanderung ist die Überprüfung recht einfach, denn 30 Schritte vor der Stimme wurde im Orient-Raum die Vase gesehen. Und sie war der letzte Schatz, nicht der über die Engstelle später geholte Smaragd. Der wurde nämlich schon früher beim Holen des Platins gesehen. Für die Wanderungen des 24. und 25. Tages ist es etwas schwerer zu sehen. Die zwölf Kommandos DROP AXE (38) bis SOUTH (27) wurden alle außerhalb der Höhle oder bei Y2 eingegeben. Die Zählung begann deshalb nach Nummer 30+12=42, wo mit NE im dunklen Raum erstmals die Pyramide gesehen wurde. Das habe aber nicht mühsam erforscht, sondern dem Programm entnommen.
Nun ist geklärt, wann die Stimme zu erstenmal ertönt, doch wie verhält es sich mit dem zweiten? Zunächst waren es 23, dann 50 und nun nur noch 16 Schritte später. Der Spintisierer wird nicht weit kommen, auch wenn er Prim- und Quadratzahlen heranzieht. Und will man allein durch Herumlaufen in der Höhle hinter das Geheimnis kommen, ist sehr viel Geduld aufzubringen. Deshalb verrate ich das schlichte Ergebnis: Wenn man die erste Stimme ernst nimmt, sich ruhig verhält und nur in der Höhle herumläuft, dann dauert es 50 lange Schritte. Nur wer in Panik verfällt und die Ausgänge versucht, der wird auf den Wert 15 gesetzt. Längstenfalls dauert es deshalb 65 Schritte, schnellstens geht es in 16.
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25. Wandertag - Lagerräume
wuerg, 11.08.2007 00:21
Mit RESTORE befinden wir uns in der Situation nach dem dritten Höhlengang. Alle bekannten Schätze sind eingesammelt. Damit sind 275 Punkte in 203 Schritten erzielt. Es ist also noch Zeit bis zum Verlöschen der Lampe. Aber was muß nunmehr getan werden? I am at my wit's end. Und dahin werde ich mich begeben.
Wie in der wirklichen Welt kann man erst recht in der Höhle der Meinung anhängen, sie rechne nicht, sondern zähle nur, und dann auch noch dezimal. Deshalb will ich einmal sehen, im wievielten Schritt die beiden unerwarteten Ereignisse auftraten:
Wenn ein Esoteriker ein derart schönes Ergebnis zu sehen glaubt, dann mag er keine Einwände von irgendwelchen Schulwissenschaftlern mehr hören, die da sagen: "Nach allen unseren Erfahrungen wird SAVE als ein Schritt mitgezählt. Schritt Nummer 0 ist also SAVE und nicht DROP VASE. Wir haben eine etwas genauere Erklärung." Doch das interessiert den Esoteriker nicht. Der Experimentalphysiker dagegen überprüft den Zeitpunkt des Auftretens der beiden Erscheinungen durch Veränderung, möglichst Vereinfachung der Bedingungen:
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Welcome to Adventure!! Would you like instructions? NO - RESTORE - PLUGH You are in a large room, with a passage to the south, a passage to the west, and a wall of broken rock to the east. There is a large "Y2" on a rock in the room's center. A hollow voice says "PLUGH". There is a little axe here. GET AXE - S - D - W - D - E You are in an anteroom leading to a large passage to the east. Small passages go west and up. The remnants of recent digging are evident. A sign in midair here says: "Cave under construction beyond this point. Proceed at own risk. [Witt Construction Company]" There are a few recent issues of "Spelunker Today" magazine here. GET MAGAZINE - READ MAGAZINE I'm afraid the magazine is written in dwarvish. SCORE If you were to quit now, you would score 275 out of a possible 350. Do you indeed wish to quit now?Dafür gab es nichts. Also gucke ich einmal bei der Muschel vorbei, mit der auch nicht alles zu stimmen scheint. Außerdem will ich zeigen, daß einmal SHELL zweimal UP ersetzt, was ich im letzten Durchgang verpennt hatte.
NO - U - N You're in Shell Room. There is an enormous oyster here with its shell tightly closed. OPEN CLAM - I don't see any CLAM.? OPEN OYSTER - You don't have anything strong enough to open the oyster. D - D - SHELL - U - D You're in Shell Room. There is an enormous oyster here with its shell tightly closed.Die Muschel mit der Perle ist offensichtlich ersetzt durch eine Auster ohne Perle. Aber das war eigentlich schon bekannt. Und was kann ich nun tun? Ich gehe einfach zum geheimen Canyon.
S - W - W - CANYON You are in a tall east/west canyon. A low tight crawl goes 3 feet north and seems to open up. W - S - E - S - N - N You are in a tall east/west canyon. A low tight crawl goes 3 feet north and seems to open up. N A sepulchral voice reverberating through the cave, says, "Cave closing soon. All adventurers exit immediately through Main Office." You're in Swiss Cheese Room. SCORE If you were to quit now, you would score 300 out of a possible 350. Do you indeed wish to quit now?Die Höhle wird bald geschlossen. Deshalb will ich schnell raus. Warum diese Meldung kam und weshalb es dafür 25 Punkte gab, ist nicht klar.
NO - NE - E - U - E - U - N - You're at "Y2". - PLUGH A mysterious recorded voice groans into life and announces: "This exit is closed. Please leave via Main Office." You're at "Y2".Dieser Ausgang ist bereits zu. Ich muß die Meldung also ernst nehmen und zum Hauptbüro. Doch wo ist das? Wohl auch bei Witts Ende.
S - D - W - D - E - E You are at Witt's End. Passages lead off in ALL directions. EXIT - I don't know "IN" from "OUT" here. ... OUT - I don't know "IN" from "OUT" here. ... OUTSIDE - I don't know "IN" from "OUT" here. ... LOOK Sorry, but I am not allowed to give more detail. I will repeat the long description of your location. You are at Witt's End. Passages lead off in ALL directions. N You have crawled around in some little holes and wound up back in the main passage. You're at Witt's End. S - You're in Anteroom. E - You're at Witt's End. W You have crawled around in some little holes and found your way blocked by a recent cave-in. You are now back in the main passage. You're at Witt's End. U The sepulchral voice entones, "The cave is now closed." As the echoes fade, there is a blinding flash of light (and a small puff of orange smoke). . . . As your eyes refocus, you look around and find... You are at the northeast end of an immense room, even larger than the giant room. It appears to be a repository for the "ADVENTURE" program. Massive torches far overhead bathe the room with smoky yellow light. Scattered about you can be seen a pile of bottles (all of them empty), a nursery of young beanstalks murmuring quietly, a bed of oysters, a bundle of black rods with rusty stars on their ends, and a collection of brass lanterns. Off to one side a great many dwarves are sleeping on the floor, snoring loudly. A sign nearby reads: "Do not disturb the dwarves!" An immense mirror is hanging against one wall, and stretches to the other end of the room, where various other sundry objects can be glimpsed dimly in the distance. SCORE If you were to quit now, you would score 310 out of a possible 350. Do you indeed wish to quit now?Wieder ist lange Zeit nichts passiert. Da erschallt erneut eine Stimme, es gibt weitere 10 Punkte, und ich bin an einem unbekannten Ort. Nun geht die Forschung also weiter.
NO - N - S - E - W - U There is no way to go that direction. You are at the northeast end of an immense room, even larger than the giant room. It appears to be a repository for the "ADVENTURE" program. Massive torches far overhead bathe the room ... D - NW - NE - SW You are at the southwest end of the repository. To one side is a pit full of fierce green snakes. On the other side is a row of small wicker cages, each of which contains a little sulking bird. In one corner is a bundle of black rods with rusty marks on their ends. A large number of velvet pillows are scattered about on the floor. A vast mirror stretches off to the northeast. At your feet is a large steel grate, next to which is a sign which reads, "Treasure vault. Keys in Main Office." The grate is locked. INVENTORY - You're not carrying anything. - SCORE If you were to quit now, you would score 310 out of a possible 350. Do you indeed wish to quit now? NO - OPEN GRATE - You have no keys! FIND KEYS -I daresay whatever you want is around here somewhere. GET KEYS - I don't see any KEYS.? GET ROD - WAVE ROD - Nothing happens.Mit der Teleportation habe ich meine Axt und meine Zeitung verloren. Es sind zwar viele Dinge vorhanden, doch Schlüssel offensichtlich nicht. Deshalb probiere ich, irgendwie in andere Räume zu kommen.
N - S - E - W - U There is no way to go that direction. You are at the southwest end of the repository. To one side is a pit full of fierce green snakes. On the other side is ... D - NW - SW - SE - NE - You're at northeast end. - LOOK Sorry, but I am not allowed to give more detail. I will repeat the long description of your location. You are at the northeast end of an immense room, ....Es sieht so aus, als seien nur noch zwei Orte zugänglich, die als Enden eines einzigen großen Raumes geschildert werden. Offensichtlich muß ich mit den hier herumliegenden Sachen etwas anfangen. Möglicherweise ist auch etwas hinter dem Spiegel verborgen.
GET BOTTLE - FILL There is nothing here with which to fill the bottle. BREAK MIRROR You strike the mirror a resounding blow, whereupon it shatters into a myriad tiny fragments. The resulting ruckus has awakened the dwarves. There are now several threatening little dwarves in the room with you! Most of them throw knives at you! All of them get you! You scored 314 out of a possible 350, using 287 turns. Your score puts you in Master Adventurer Class B. To achieve the next higher rating, you need 17 more points.Das war wohl nichts. Das Spiel ist beendet. Dafür gab es noch einmal vier Punkte, die bei Abbruch mit QUIT gefehlt hätten. Doch leider sind es immer noch 36 weitere Punkte bis zum völlig unbekannten Ziel.
Wie in der wirklichen Welt kann man erst recht in der Höhle der Meinung anhängen, sie rechne nicht, sondern zähle nur, und dann auch noch dezimal. Deshalb will ich einmal sehen, im wievielten Schritt die beiden unerwarteten Ereignisse auftraten:
DROP VASE SAVE ------------- NO RESTORE 1 PLUGH 2 GET AXE .. ... 9 READ MAGA 10 SCORE NO 11 UP .. ... 29 NORTH 30 NORTH 31 SCORE NO 32 NE .. ... 37 NORTH 38 PLUGH 39 SOUTH .. ... 52 WEST 53 UPDem Dezimalgläubigen fällt das erste Ereignis mit dem 30. Schritt auf. Doch selbst er muß zugeben, daß nicht ab RESTORE gezählt werden darf, wenn dadurch wirklich nur der alte Zustand wieder hergestellt wird. Die verbesserte Vermutung ist, der Schritt mit der Nummer 0 sei DROP VASE, mit dem der letzte Schatz nach Hause gebracht wurde.
Wenn ein Esoteriker ein derart schönes Ergebnis zu sehen glaubt, dann mag er keine Einwände von irgendwelchen Schulwissenschaftlern mehr hören, die da sagen: "Nach allen unseren Erfahrungen wird SAVE als ein Schritt mitgezählt. Schritt Nummer 0 ist also SAVE und nicht DROP VASE. Wir haben eine etwas genauere Erklärung." Doch das interessiert den Esoteriker nicht. Der Experimentalphysiker dagegen überprüft den Zeitpunkt des Auftretens der beiden Erscheinungen durch Veränderung, möglichst Vereinfachung der Bedingungen:
Welcome to Adventure!! Would you like instructions? NO - RESTORE (0) - PLUGH - GET AXE - S - D (4) W - D - E - GET MAGA - READ MAGA - SCORE (10) If you were to quit now, you would score 275 out of ... NO - 20 mal NULL (30) A sepulchral voice reverberating through the cave, says, "Cave closing soon. All adventurers exit immediately through Main Office." ... SCORE (31) - If you were to quit now, you would score 300 out of ... NO - 22 mal NULL (53) - You're in Anteroom. - 27 mal NULL (80) The sepulchral voice entones, "The cave is now closed." As the echoes fade, there is a blinding flash of light ...Der Esoteriker fühlt sich bestätigt, denn die 30 wurde erneut erzielt, auch wenn es insgesamt mit 80 Schritten statt 53 nun wesentlich länger dauerte. Doch der Schulphysiker ruht nicht, bis er die wahre Ursache für das Auftreten der beiden Erscheinungen kennt. Er möchte nicht nur Lifestyle-Bücher schreiben, sondern die Schritte auf ein erträgliches Maß reduzieren.
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24. Wandertag - Raubzug 3
wuerg, 08.08.2007 22:56
Mit dem anfänglichen RESTORE wird der Zustand nach dem zweiten Raubzug geladen. Es sind zehn Schätze in 145 Schritten eingesammelt, die 203 Punkte erbrachten.
anderes mitnehmen kann. Es ist deshalb von Vorteil, nur wenig vorher ablegen und nach der Rückkehr wieder aufnehmen zu müssen, hier die Axt und die Lampe.
Das Bild zeigt einen auf Räume und Verbindungen reduzierten Gesamtplan der bisher bekannten Bereiche, auf dem gut die bisherigen Wanderungen zu verfolgen sind. Da nach dem Einsammeln aller Schätze der Sieg jedoch noch nicht errungen ist, könnte hinter der einen oder anderen Sackgasse doch noch etwas versteckt sein.
Wie bereits erwähnt, sind in der gleichen Zeit statt dreier auch vier Höhlengänge möglich, indem man das Platin gesondert holt. Hier die bisherige und die geänderte Vorgehensweise im Vergleich:
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Welcome to Adventure!! Would you like instructions? NO - RESTORE - Restored. - PLUGH - You're at "Y2". - SOUTH You are in a low north/south passage at a hole in the floor. The hole goes down to an east/west passage. There are bars of silver here! DOWN - You're in Dirty Passage. - BEDQUILT You are in Bedquilt, a long east/west passage with holes everywhere. To explore at random select north, south, up, or down. WEST You are in a room whose walls resemble Swiss cheese. Obvious passages go west, east, northeast, and northwest. Part of the room is occupied by a large bedrock block. ORIENT This is the Oriental Room. Ancient oriental cave drawings cover the walls. A gently sloping passage leads upward to the north, another passage leads southeast, and a hands and knees crawl leads west. There is a delicate, precious, Ming vase here! NORTH You are following a wide path around the outer edge of a large cavern. Far below, through a heavy white mist, strange splashing noises can be heard. The mist rises up through a fissure in the ceiling. The path exits to the south and west. WEST You are in an alcove. A small northwest path seems to widen after a short distance. An extremely tight tunnel leads east. It looks like a very tight squeeze. An eerie light can be seen at the other end. DROP LAMP - Ok - DROP AXE - Ok - EAST You're in a small chamber lit by an eerie green light. An extremely narrow tunnel exits to the west. A dark corridor leads northeast. There is an emerald here the size of a plover's egg! GET EMERALD - Ok - WEST You're in Alcove. There is a little axe here. There is a lamp shining nearby. GET LAMP - Ok - GET AXE - OkDer Smaragd ist nur durch den Engpaß zu holen, durch den man nichts
anderes mitnehmen kann. Es ist deshalb von Vorteil, nur wenig vorher ablegen und nach der Rückkehr wieder aufnehmen zu müssen, hier die Axt und die Lampe.
NW - You're in Misty Cavern. - SOUTH You're in Oriental Room. There is a delicate, precious, Ming vase here! GET VASE - Ok - SE - You're in Swiss Cheese Room. - EAST You are in the Soft Room. The walls are covered with heavy curtains, the floor with a thick pile carpet. Moss covers the ceiling. A small velvet pillow lies on the floor. GET PILLOW - Ok - WEST - You're in Swiss Cheese Room.Vase und Kissen habe ich. Nun will ich dem Troll die Eier wieder wegnehmen. Und dazu muß ich nochmals die Pflanze hoch.
WEST You're at east end of Twopit Room. There is a huge beanstalk growing out of the west pit up to the hole. WEST You are at the west end of the Twopit Room. There is a large hole in the wall above the pit at this end of the room. There is a huge beanstalk growing out of the west pit up to the hole. DOWN You are at the bottom of the western pit in the Twopit Room. There is a large hole in the wall about 25 feet above you. There is a gigantic beanstalk stretching all the way up to the hole. CLIMB You clamber up the plant and scurry through the hole at the top. You're in Narrow Corridor. WEST - You're in Giant Room. FEE - Ok - FIE - Ok - FOE - Ok - FOO There is a large nest here, full of golden eggs!Tatsächlich nimmt dieser Zauberspruch dem Troll die goldenen Eier wieder ab und legt sie ins Nest zurück. So ist zumindest der Anschein, denn EGGS und NEST sind ein und dieselbe Sache.
GET EGGS - Ok - NORTH You are at one end of an immense north/south passage. There is an empty bottle here. The way north leads through a massive, rusty, iron door. NORTH - You're in Cavern with Waterfall. WEST - You're at steep incline above Large Room. - DOWN You are in a large low room. Crawls lead north, southeast, and southwest. BEDQUILT You are in Bedquilt, a long east/west passage with holes everywhere. To explore at random select north, south, up, or down. EAST - You're at Complex Junction. - UP - You're in Dusty Rock Room. EAST - You're in Dirty Passage. - UP You are in a low north/south passage at a hole in the floor. The hole goes down to an east/west passage. There are bars of silver here! GET SILVER - Ok - NORTH - You're at "Y2".Nun fehlt nur noch ein Schatz, nämlich die Platinpyramide. Die Axt muß ich noch nicht ablegen, weil der Smaragd beim Übergang mit PLOVER zurückbleiben wird.
PLOVER - You're in Plover Room. - NE You're in the Dark Room. A corridor leading south is the only exit. A massive stone tablet imbedded in the wall reads: "Congratulations on bringing light into the Dark Room!" There is a platinum pyramid here, 8 inches on a side! GET PLATIN - Ok - SOUTH - You're in Plover Room. - PLOVER You're at "Y2". A hollow voice says "PLUGH". There is an emerald here the size of a plover's egg! DROP AXE - Ok - GET EMERALD - OkAlternativ könnte man in der gleichen Anzahl von Schritten die Axt behalten und den Smaragd zunächst nach Hause bringen, um sodann die Platinpyramide in einem kleinen vierten Höhlengang zu holen. Ganze zwei Schritte schneller wäre aber gewesen, bereits im zweiten Höhlengang die Axt einfach liegen zu lassen.
PLUGH You're inside building. Off to one side lies a glistening pearl! There are rare spices here! There is a golden chain lying in a heap on the floor! There is a jewel-encrusted trident here! There is a persian rug spread out on the floor! The pirate's treasure chest is here! There are diamonds here! There are many coins here! There is precious jewelry here! There is a large sparkling nugget of gold here! DROP EMERALD - Ok - DROP EGGS - Ok - DROP SILVER - Ok DROP PLATIN - Ok - DROP PILLOW - Ok - DROP VASE The vase is now resting, delicately, on a velvet pillow. QUIT - Do you really want to quit now? - YES - Ok You scored 275 out of a possible 350, using 203 turns. Your score puts you in Master Adventurer Class C. To achieve the next higher rating, you need 26 more points.Damit sind alle 15 Schätze eingesammelt, und zwar fünf zu 12, einer zu 14 und neun zu 16 Punkten. Zusammen mit den 32 Startpunkten und den 27 für das Eindringen in die Höhle sind es die genannten 275, die aber das Spiel noch nicht beenden. Es ist unklar, wie es weitergehen kann. Ich bin aber zuversichtlich, die fehlenden 75 Punkte vor dem Erlöschen der Lampe zu erlangen.
### Tür, Gitter $ Troll BAR__LIM__FRK___NOI__NET ^^^ nicht zurück : Spalt | / $ BEAR WAR__SPI SLO SWT CAV___ALC___PLOVER__DARK FOREST__VALLEY / | / / \ ^^^ | / | VOLCANO CRA__LARGE___ORI AL SP2__SP1 \ HILL | / SLIT ^^^ \ / | | \ \ | / | BLO WHI__INC \/ M1 ST DUST__DIRT \ M2 ROAD___DEPR | ### /\ | | / | \ \ / | #### COR__GIA__IMM SOF / \ S1 S2 / | ARC SILV__Y2_______HOUSE ENTR | | / \/ \/ | \ \ \_JUM_ \ | PLA___TWOPIT__SWISS____BEDQUILT__JUN__SED SNAKE_____ \ GOLD \ | | | \ / \ | / | \ \ \ | \ | | OIL ____\__/ WITT__ANT RAG / COI JEW MIST DEBRIS WATER | / \ / / | | \ / | | SLAB____/ TA__TALL__WID__TIG SAC / CR_CRO FI:SS PIT | | | ^^^ / / | | | | MIR__SC3______DRAGON______SECRET______/ DL__LONG__WMI__AL__BIR__AWKGesamtplan der bekannten Teile der Höhle
Das Bild zeigt einen auf Räume und Verbindungen reduzierten Gesamtplan der bisher bekannten Bereiche, auf dem gut die bisherigen Wanderungen zu verfolgen sind. Da nach dem Einsammeln aller Schätze der Sieg jedoch noch nicht errungen ist, könnte hinter der einen oder anderen Sackgasse doch noch etwas versteckt sein.
Wie bereits erwähnt, sind in der gleichen Zeit statt dreier auch vier Höhlengänge möglich, indem man das Platin gesondert holt. Hier die bisherige und die geänderte Vorgehensweise im Vergleich:
PLOVER PLUGH NE DROP EMERALD GET PLATIN DROP EGGS SOUTH DROP SILVER PLOVER DROP PILLOW DROP AXE DROP VASE GET EMERALD PLUGH PLUGH PLOVER DROP EMERALD NE DROP EGGS GET PLATIN DROP SILVER SOUTH DROP PLATIN PLOVER DROP PILLOW PLUGH DROP VASE DROP PLATINUm das Platin in einem eigenen Höhlengang zu holen, kommt zweimal PLUGH hinzu. Dafür muß man den Smaragd aber nicht nochmals aufnehmen und die Axt nicht ablegen. Auf den ersten Blick besteht ein kleiner Vorteil, weil man am Ende die Axt in der Hand hat und sie nicht bei Y2 dumm rumliegt. In Wirklichkeit aber benötigt man die Axt nicht mehr. Da sich die drei überlebenden Zwerge bereits rar gemacht haben, könnte man sogar im zweiten Höhlengang nach dem letzten Wurf die Axt einfach liegen lassen. Das sparte wieder einen Schritt. Letztlich wird es sich als marginal besser erweisen, das Platin tatsächlich gesondert zu holen, nur nicht zum Schluß, sondern zwischen dem zweiten und dem drittem Höhlengang. Ein Anhaltspunkt oder gar Grund dafür ist bisher nicht zu erahnen.
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23. Wandertag - Raubzug 2
wuerg, 07.08.2007 17:14
Dieser zweite Höhlengang setzt auf der Sicherung des ersten auf, in dem neben den 52 Planschritten drei gegen Zwerge und einer für SAVE verbraten wurden. Zu Beginn sind es hier also 119 Punkte in 56 Schritten.
Die zu ölende Tür ist durch ### angedeutet, CLIMB ist nach ganz oben erst möglich, wenn die Pflanze zweimal gegossen ist, und $$ steht für den Troll. Die 5 bedeutet, daß man in nur 5 Prozent aller Fälle erfolgreich ist. Im Mittelpunkt steht der gesteppte Raum BED mit acht Übergängen, von denen aber nicht alle immer zum gleichen oder überhaupt einem Ergebnis führen. Sie sind mit Kleinbuchstaben n,u,d beschriftet. Und vom Stalagtiten STA herab fällt man in das Labyrinth AAL. Es ist nicht leicht, alles richtig oder auch nur wie geplant zu machen. So habe ich mich nach GET PEARL im Eifer des Gefechtes mit zweimal UP wieder zur Muschel begeben, obgleich SHELL allein ausgereicht hätte.
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Welcome to Adventure!! Would you like instructions? NO - RESTORE - Restored. GET KEYS - Ok - GET FOOD - Ok - GET BOTTLE - Ok - PLUGH You are in a large room, with a passage to the south, a passage to the west, and a wall of broken rock to the east. There is a large "Y2" on a rock in the room's center. A hollow voice says "PLUGH". SOUTH You are in a low north/south passage at a hole in the floor. The hole goes down to an east/west passage. There are bars of silver here! DOWN You are in a dirty broken passage. To the east is a crawl. To the west is a large passage. Above you is a hole to another passage. BEDQUILT You are in Bedquilt, a long east/west passage with holes everywhere. To explore at random select north, south, up, or down. SLAB You are in a large low circular chamber whose floor is an immense slab fallen from the ceiling (Slab Room). East and west there once were large passages, but they are now filled with boulders. Low small passages go north and south, and the south one quickly bends west around the boulders. SOUTH You are at the west end of the Twopit Room. There is a large hole in the wall above the pit at this end of the room. DOWN You are at the bottom of the western pit in the Twopit Room. There is a large hole in the wall about 25 feet above you. There is a tiny little plant in the pit, murmuring "Water, water, ..." WATER PLANT The plant spurts into furious growth for a few seconds. You're in West Pit. There is a 12-foot-tall beanstalk stretching up out of the pit, bellowing "Water!! Water!!"Schneller kann man die Pflanze wohl nicht gießen. Für neues Wasser muß etwas gelaufen werden.
UP You're at west end of Twopit Room. The top of a 12-foot-tall beanstalk is poking out of the west pit. WEST - You're in Slab Room. - UP You are in a secret north/south canyon above a large room. RESERVOIR You are at the edge of a large underground reservoir. An opaque cloud of white mist fills the room and rises rapidly upward. The lake is fed by a stream, which tumbles out of a hole in the wall about 10 feet overhead and splashes noisily into the water somewhere within the mist. The only passage goes back toward the south. FILL BOTTLE - Your bottle is now full of water. - SOUTH You are in a north/south canyon about 25 feet across. The floor is covered by white mist seeping in from the north. The walls extend upward for well over 100 feet. Suspended from some unseen point far above you, an enormous two-sided mirror is hanging parallel to and midway between the canyon walls. (The mirror is obviously provided for the use of the dwarves, who as you know, are extremely vain.) A small window can be seen in either wall, some fifty feet up. SOUTH You are in a secret north/south canyon above a large room. SOUTH You are in a secret canyon which exits to the north and east. A huge green fierce dragon bars the way! The dragon is sprawled out on a persian rug!! KILL DRAGON - With what? Your bare hands? - YES Congratulations! You have just vanquished a dragon with your bare hands! (Unbelievable, isn't it?) You are in a secret canyon which exits to the north and east. There is a persian rug spread out on the floor! The body of a huge green dead dragon is lying off to one side. GET RUG - Ok - NORTH You are in a secret north/south canyon above a large room. DOWN - You're in Slab Room. - SOUTH You're at west end of Twopit Room. The top of a 12-foot-tall beanstalk is poking out of the west pit. DOWN You're in West Pit. There is a 12-foot-tall beanstalk stretching up out of the pit, bellowing "Water!! Water!!" WATER PLANT The plant grows explosively, almost filling the bottom of the pit. You're in West Pit. There is a gigantic beanstalk stretching all the way up to the hole.Der Drache konnte beiläufig besiegt und der Teppich mitgenommen werden. Nun aber nicht voreilig klettern, sondern erst das Öl holen.
UP You're at west end of Twopit Room. There is a huge beanstalk growing out of the west pit up to the hole. EAST You are at the east end of the Twopit Room. The floor here is littered with thin rock slabs, which make it easy to descend the pits. There is a path here bypassing the pits to connect passages from east and west. There are holes all over, but the only big one is on the wall directly over the west pit where you can't get to it. There is a huge beanstalk growing out of the west pit up to the hole. DOWN You are at the bottom of the eastern pit in the Twopit Room. There is a small pool of oil in one corner of the pit. FILL BOTTLE - Your bottle is now full of oil. - UP You're at east end of Twopit Room. There is a huge beanstalk growing out of the west pit up to the hole. WEST You're at west end of Twopit Room. There is a huge beanstalk growing out of the west pit up to the hole. DOWN You're in West Pit. There is a gigantic beanstalk stretching all the way up to the hole. CLIMB You clamber up the plant and scurry through the hole at the top. You are in a long, narrow corridor stretching out of sight to the west. At the eastern end is a hole through which you can see a profusion of leaves. WEST You are in the Giant Room. The ceiling here is too high up for your lamp to show it. Cavernous passages lead east, north, and south. On the west wall is scrawled the inscription, "FEE FIE FOE FOO" [sic]. There is a large nest here, full of golden eggs!Der Zauberspruch FEE FIE FOE FOO spielt in diesem Durchgang noch keine Rolle.
GET EGGS - Ok - NORTH You are at one end of an immense north/south passage. The way north is barred by a massive, rusty, iron door. OIL DOOR The oil has freed up the hinges so that the door will now move, although it requires some effort. DROP BOTTLE - Ok - NORTH You are in a magnificent cavern with a rushing stream, which cascades over a sparkling waterfall into a roaring whirlpool which disappears through a hole in the floor. Passages exit to the south and west. There is a jewel-encrusted trident here! GET TRIDENT - Ok - WEST You are at the top of a steep incline above a large room. You could climb down here, but you would not be able to climb up. There is a passage leading back to the north. DOWN You are in a large low room. Crawls lead north, southeast, and southwest. SW You are in a long winding corridor sloping out of sight in both directions. UP You are on one side of a large, deep chasm. A heavy white mist rising up from below obscures all view of the far side. A southwest path leads away from the chasm into a winding corridor. A rickety wooden bridge extends across the chasm, vanishing into the mist. A sign posted on the bridge reads, "Stop! Pay troll!" A burly troll stands by the bridge and insists you throw him a treasure before you may cross. THROW EGGS The troll catches your treasure and scurries away out of sight. NE You are on the far side of the chasm. A northeast path leads away from the chasm on this side. A rickety wooden bridge extends across the chasm, vanishing into the mist. A sign posted on the bridge reads, "Stop! Pay troll!" The troll is nowhere to be seen. BARREN You are standing at the entrance to a large, barren room. A sign posted above the entrance reads: "Caution! Bear in room!" EAST You are inside a barren room. The center of the room is completely empty except for some dust. Marks in the dust lead away toward the far end of the room. The only exit is the way you came in. There is a ferocious cave bear eying you from the far end of the room! The bear is locked to the wall with a golden chain! THROW FOOD The bear eagerly wolfs down your food, after which he seems to calm down considerably and even becomes rather friendly. OPEN CHAIN - The chain is now unlocked.Ich verachte die fremdländischen Sitten, Essensreste vom Teller zu schieben und das Tischtuch einzusauen, auf den Boden zu rotzen und Müll elegant fallen zu lassen. Hier aber muß ich nach der Flasche nun auch die Schlüssel liegen lassen.
DROP KEYS - Ok - GET CHAIN - Ok - GET BEAR- Ok - VIEW You are being followed by a very large, tame bear. You are on the edge of a breath-taking view. Far below you is an active volcano, from which great gouts of molten lava come surging out, cascading back down into the depths. The glowing rock fills the farthest reaches of the cavern with a blood-red glare, giving every- thing an eerie, macabre appearance. The air is filled with flickering sparks of ash and a heavy smell of brimstone. The walls are hot to the touch, and the thundering of the volcano drowns out all other sounds. Embedded in the jagged roof far overhead are myriad twisted formations composed of pure white alabaster, which scatter the murky light into sinister apparitions upon the walls. To one side is a deep gorge, filled with a bizarre chaos of tortured rock which seems to have been crafted by the devil himself. An immense river of fire crashes out from the depths of the volcano, burns its way through the gorge, and plummets into a bottomless pit far off to your left. To the right, an immense geyser of blistering steam erupts continuously from a barren island in the center of a sulfurous lake, which bubbles ominously. The far right wall is aflame with an incandescence of its own, which lends an additional infernal splendor to the already hellish scene. A dark, foreboding passage exits to the south. SOUTH You are being followed by a very large, tame bear. The walls are quite warm here. From the north can be heard a steady roar, so loud that the entire cave seems to be trembling. Another passage leads south, and a low crawl goes east. EAST You are being followed by a very large, tame bear. You are in a small chamber filled with large boulders. The walls are very warm, causing the air in the room to be almost stifling from the heat. The only exit is a crawl heading west, through which is coming a low rumbling. There are rare spices here! GET SPICES - Ok - FORK You are being followed by a very large, tame bear. The path forks here. The left fork leads northeast. A dull rumbling seems to get louder in that direction. The right fork leads southeast down a gentle slope. The main corridor enters from the west.Erst die Kette und danach die Gewürze zu holen, ist nicht nur einen Schritt kürzer als anders herum, sondern führt auch über die schöne Beschreibung des Vulkans.
WEST You are being followed by a very large, tame bear. You're in a long east/west corridor. A faint rumbling noise can be heard in the distance. WEST You are being followed by a very large, tame bear. You're on northeast side of Chasm. A rickety wooden bridge extends across the chasm, vanishing into the mist. A sign posted on the bridge reads, "Stop! Pay troll!" The troll is nowhere to be seen. SW The troll steps out from beneath the bridge and blocks your way. You are being followed by a very large, tame bear. You're on northeast side of Chasm. A rickety wooden bridge extends across the chasm, vanishing into the mist. A sign posted on the bridge reads, "Stop! Pay troll!" A burly troll stands by the bridge and insists you throw him a treasure before you may cross. FREE BEAR The bear lumbers toward the troll, who lets out a startled shriek and scurries away. The bear soon gives up the pursuit and wanders back.Läßt man den Bären frei, läuft er nicht mehr hinterher. Damit überlastet er die Brücke nicht, sondern vertreibt den Troll und verkrümelt sich im Anschluß. Für den Rückweg ist deshalb kein Schatz erforderlich. Die goldenen Eier lasse ich dem Troll noch eine Weile.
SW You're on southwest side of Chasm. A rickety wooden bridge extends across the chasm, vanishing into the mist. A sign posted on the bridge reads, "Stop! Pay troll!" The troll is nowhere to be seen. SW - You're in Sloping Corridor. - DOWN You are in a large low room. Crawls lead north, southeast, and southwest. BEDQUILT You are in Bedquilt, a long east/west passage with holes everywhere. To explore at random select north, south, up, or down. EAST You are at a complex junction. A low hands and knees passage from the north joins a higher crawl from the east to make a walking passage going west. There is also a large room above. The air is damp here. NORTH You're in a large room carved out of sedimentary rock. The floor and walls are littered with bits of shells imbedded in the stone. A shallow passage proceeds downward, and a somewhat steeper one leads up. A low hands and knees passage enters from the south. There is an enormous clam here with its shell tightly closed. OPEN CLAM A glistening pearl falls out of the clam and rolls away. Goodness, this must really be an oyster. (I never was very good at identifying bivalves.) Whatever it is, it has now snapped shut again.Mit dem Dreizack ist die Muschel zu öffnen. Und wohin die Perle rollt, ist ja bekannt.
DOWN You are in a long sloping corridor with ragged sharp walls. DOWN You are in a cul-de-sac about eight feet across. Off to one side lies a glistening pearl! GET PEARL - Ok - UP You are in a long sloping corridor with ragged sharp walls. UP You're in Shell Room. There is an enormous oyster here with its shell tightly closed. SOUTH - You're at Complex Junction. - UP You are in a large room full of dusty rocks. There is a big hole in the floor. There are cracks everywhere, and a passage leading east. EAST - You're in Dirty Passage. - UP You are in a low north/south passage at a hole in the floor. The hole goes down to an east/west passage. There are bars of silver here! NORTH There is a threatening little dwarf in the room with you! You're at "Y2". THROW AXE You attack a little dwarf, but he dodges out of the way. There is a threatening little dwarf in the room with you! One sharp nasty knife is thrown at you! It misses! You're at "Y2". There is a little axe here.Die Zwerge haben auf sich warten lassen, weil ich sie nach dem Labyrinth mit XYZZY und PLUGH abgehängt habe. Sie scheuen nämlich das Tageslicht und müssen in der Höhle umherirren.
GET AXE - Ok - PLUGH You're inside building. The pirate's treasure chest is here! There are diamonds here! There are many coins here! There is precious jewelry here! There is a large sparkling nugget of gold here! DROP RUG - Ok - DROP TRIDENT - Ok - DROP CHAIN - Ok DROP SPICES - Ok - DROP PEARL - Ok - QUIT Do you really want to quit now? - YES - Ok You scored 203 out of a possible 350, using 145 turns. You have reached "Junior Master" status. To achieve the next higher rating, you need 48 more points.Zu den 119 Punkten des ersten Höhlenganges kommen je 16 Punkte für jeden der eingesammmelten fünf Schätze. Je zwei Punkte gibt es für die Sichtung der Eier und des Silbers. Zu den 56 Schritten zu Beginn kommen 86 neue normale Kommandos hinzu. Außerden zwei für den zweiten getöteten Zwerg und einer für QUIT.
+---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ |BEA|W--E|BAR|U--D|LIM|U--D|FRK|W--E|NOI|W--NE|NET| +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ |VIEW __________/NE $/SW | S/ NE/$ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ |VIE|S---N|WAR|E--W|SPI| |SLO|U--SW|SWT| |CAV|W----NW|ALC|E- +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ |D ___/S SW| N/ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +--+ +--+ +---+ +---+ |BLO|W--E|GIA| |CRA|S--N|LAR|SE-W|ORI| |M1| |ST| |SP2|U--D|SP1| +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +--+ +--+ +---+ +---+ __/S |N | BEDQ /SE W/ N/ |D |W W/ S| D| \ / /N /S | E| +---+ +---+ # +---+ +---+ \/ +--+ +--+ | +---+ +---+ |COR| |IMM|N-#-S|WHI|W--N|INC| /\ |S1| |S2| AAL |DUS|E--W|DIR|U- +---+ +---+ # +---+ +---+ / \ +--+ +--+ +---+ +---+ | / \ |SE /_________/ |D |CLIMB ORIE \n| /u BEDQ U| +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ |PLA|U--D|W2P|E--W|E2P|E---W|SWI|NE---W|BED|E----------E|JUN|N--S|SED|U- +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ |W |D E| CANY SLAB d\_ |D S| U| |W \ / \W U| +---+ +---+ +---+ +---+ \/ +---+ +---+ +---+ +---+ |RES| |SLA| |OIL| |SOF| /\__|TAL| |ANT|E--5|WIT| |RAG| +---+ +---+ +---+ +---+ / N +---+ +---+ +---+ +---+ |S U| N\__________________/ E\_ |D N| |D \N U| +---+ +--+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ |MIR|S--N|S3|S------N|DRA|E------W|SEC|-------D|WID|S--N|TIG| |SAC| +---+ +--+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ / E\______________________________/Der Plan zeigt den linken, westlichen Teil der Höhle, in dem sich der zweite Gang zum Einsammeln aller Schätze weitgehend abspielt. Zusammen mit dem rechten, östlichen Teil der vorangehenden Wanderung fügt er sich zu einem Gesamtplan.
Die zu ölende Tür ist durch ### angedeutet, CLIMB ist nach ganz oben erst möglich, wenn die Pflanze zweimal gegossen ist, und $$ steht für den Troll. Die 5 bedeutet, daß man in nur 5 Prozent aller Fälle erfolgreich ist. Im Mittelpunkt steht der gesteppte Raum BED mit acht Übergängen, von denen aber nicht alle immer zum gleichen oder überhaupt einem Ergebnis führen. Sie sind mit Kleinbuchstaben n,u,d beschriftet. Und vom Stalagtiten STA herab fällt man in das Labyrinth AAL. Es ist nicht leicht, alles richtig oder auch nur wie geplant zu machen. So habe ich mich nach GET PEARL im Eifer des Gefechtes mit zweimal UP wieder zur Muschel begeben, obgleich SHELL allein ausgereicht hätte.
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22. Wandertag - Raubzug 1
wuerg, 06.08.2007 13:46
Heute will ich mich auf auf den ersten der drei geplanten Höhlengänge zur Einsammlung aller Schätze beschränken. Weil das nur eine kurze, aber ergiebige Wanderung sein wird, unterdrücke ich keine Details der schönen Beschreibungen.
Die heutige Wanderung führte nicht tief in die Höhle und kann auf der Karte verfolgt werden. Sie zeigt den rechten, östlichen Teil des Gesamtgebietes und fügt sich mit dem linken, westlichen Teil der nächsten Wanderung zu einem Gesamtplan, in dem nur unwesentliche Fakten fehlen sollten.
Der vorstehende erste Raubzug wurde zunächst von einer Kommandoprozedur gespielt, in der jeder Schritt von THROW AXE und GET AXE gefolgt wurde. Um die Zahl der Schritte zu reduzieren und später nicht mit leeren Batterien dazustehen, wurde der Ablauf anschließend von Hand durchgespielt und als Basis für den zweiten Raubzug gesichert.
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Welcome to Adventure!! Would you like instructions? NO You are standing at the end of a road before a small brick building. Around you is a forest. A small stream flows out of the building and down a gully. IN You are inside a building, a well house for a large spring. There are some keys on the ground here. There is a shiny brass lamp nearby. There is food here. There is a bottle of water here. GET LAMP Ok XYZZY It is now pitch dark. If you proceed you will likely fall into a pit. EAST You are crawling over cobbles in a low passage. There is a dim light at the east end of the passage. There is a small wicker cage discarded nearby. GET CAGE Ok PIT It is now pitch dark. If you proceed you will likely fall into a pit. LAMP ON Your lamp is now on. At your feet is a small pit breathing traces of white mist. An east passage ends here except for a small crack leading on. Rough stone steps lead down the pit. EAST You are in a splendid chamber thirty feet high. The walls are frozen rivers of orange stone. An awkward canyon and a good passage exit from east and west sides of the chamber. A cheerful little bird is sitting here singing. GET BIRD Ok WEST You're at top of Small Pit. Rough stone steps lead down the pit. DOWN You are at one end of a vast hall stretching forward out of sight to the west. There are openings to either side. Nearby, a wide stone staircase leads downward. The hall is filled with wisps of white mist swaying to and fro almost as if alive. A cold wind blows up the staircase. There is a passage at the top of a dome behind you. Rough stone steps lead up the dome. SOUTH This is a low room with a crude note on the wall. The note says, "You won't get it up the steps". There is a large sparkling nugget of gold here! GET GOLD Ok NORTH You're in Hall of Mists. DOWN You are in the Hall of the Mountain King, with passages off in all directions. A huge green fierce snake bars the way! FREE BIRD The little bird attacks the green snake, and in an astounding flurry drives the snake away.Ich habe die Lampe geschont, solange es ohne Licht noch ungefährlich war, den Vogel hoffentlich in der Minimalzahl von Schritten gefangen, das Gold auf dem Weg zur Schlange mitgenommen und sie mit dem Vogel vertrieben, um an die Juwelen zu kommen.
DROP CAGE Ok SOUTH You are in the south side chamber. There is precious jewelry here! GET JEWELRY Ok NORTH You're in Hall of Mt King. There is a small wicker cage discarded nearby. A cheerful little bird is sitting here singing. WEST You are in the west side chamber of the Hall of the Mountain King. A passage continues west and up here. There are many coins here! GET COINS Ok WEST You are at a crossover of a high north/south passage and a low east/west one. WEST You are at the east end of a very long hall apparently without side chambers. To the east a low wide crawl slants up. To the north a round two foot hole slants down. EAST You are at the west end of the Hall of Mists. A low wide crawl continue west and another goes north. To the south is a little passage 6 feet off the floor. EAST You are on the west side of the fissure in the Hall of Mists. There are diamonds here! GET DIAMONDS OkNun habe ich alle Schätze und werde ins Labyrinth abtauchen, wo hoffentlich bald der Pirat erscheint, damit ich ihm seine Schatzkiste abnehmen kann.
WEST You're at west end of Hall of Mists. SOUTH A little dwarf just walked around a corner, saw you, threw a little axe at you which missed, cursed, and ran away. You are in a maze of twisty little passages, all alike. There is a little axe here. GET AXE Ok EAST You are in a maze of twisty little passages, all alike. SOUTH You are in a maze of twisty little passages, all alike. SOUTH You are in a maze of twisty little passages, all alike. SOUTH There is a threatening little dwarf in the room with you! You are in a maze of twisty little passages, all alike. THROW AXE You attack a little dwarf, but he dodges out of the way. Out from the shadows behind you pounces a bearded pirate! "Har, har," he chortles, "I'll just take all this booty and hide it away with me chest deep in the maze!" He snatches your treasure and vanishes into the gloom. There is a threatening little dwarf in the room with you! One sharp nasty knife is thrown at you! It misses! You are in a maze of twisty little passages, all alike. There is a little axe here.Da ist der Pirat und raubt mir meine Schätze. Hätte er noch auf sich warten lassen, müßte nutzlos Zeit vertan werden, um auf ihn zu warten. Auch schnell von den Zwergen angegriffen zu werden, ist besser als später, wenn schon mehr Arbeit investiert ist.
GET AXE Ok NORTH There is a threatening little dwarf in the room with you! You are in a maze of twisty little passages, all alike. THROW AXE You killed a little dwarf. The body vanishes in a cloud of greasy black smoke. You are in a maze of twisty little passages, all alike. There is a little axe here. GET AXE Ok EAST You are on the brink of a thirty foot pit with a massive orange column down one wall. You could climb down here but you could not get back up. The maze continues at this level. EAST There are faint rustling noises from the darkness behind you. You are in a maze of twisty little passages, all alike. NW Dead end. There are many coins here! There is precious jewelry here! There are diamonds here! There is a large sparkling nugget of gold here! The pirate's treasure chest is here!Da sind die vier geraubten Schätze, die ich zusammen mit der Schatzkiste und der Axt gerade noch tragen kann.
GET GOLD Ok GET JEWELRY Ok GET COINS Ok GET DIAMONDS Ok GET CHEST Ok SE You are in a maze of twisty little passages, all alike. NORTH You're at brink of Pit. DOWN You're in Bird Chamber. DEBRIS You are in a room filled with debris washed in from the surface. A low wide passage with cobbles becomes plugged with mud and debris here, but an awkward canyon leads upward and west. A note on the wall says "MAGIC WORD XYZZY". A three foot black rod with a rusty star on an end lies nearby. XYZZY You're inside building. There are some keys on the ground here. There is food here. There is a bottle of water here. DROP GOLD Ok DROP JEWELRY Ok DROP COINS Ok DROP DIAMONDS Ok DROP CHEST Ok QUIT Do you really want to quit now? YES Ok You scored 119 out of a possible 350, using 58 turns. You have achieved the rating: "Experienced Adventurer". To achieve the next higher rating, you need 12 more points.Die Schatzkiste brachte 14, jeder andere Schatz 12 Punkte. Hinzu kommen die üblichen 57, wodurch sich stolze 119 Punkte in nur 58 Schritten ergeben, wovon fünf auf die Bekämpfung der Zwerge gehen.
Die heutige Wanderung führte nicht tief in die Höhle und kann auf der Karte verfolgt werden. Sie zeigt den rechten, östlichen Teil des Gesamtgebietes und fügt sich mit dem linken, westlichen Teil der nächsten Wanderung zu einem Gesamtplan, in dem nur unwesentliche Fakten fehlen sollten.
+---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ NW|ALC|E--@@@@@--W|PLO|NE----S|DAR| |HIL|S---|FOR|n--S|FO+| +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ \ D\ | D\ /N |D P\ \ | \/ | +---+ +---+ L\ +--+ \ | /\ | |SP2|U--D|SP1| O\ |M2| W\ N / \ | +---+ +---+ V\ +--+ +---+ +---+ +---+ |W \ /E |ROA|S--N|VAL|S--N|SLI| E| \ W/ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +--+ W| \ |S |DUS|E--W|DIR|U--D|SIL|N----S|Y2|___________ |E \DEPR N| +---+ +---+ +---+ +--+ PLUGH \ +---+ \ +---+ / |D | S\ E\_______ \__|HOU| \_________|DEP| U| | \ \D +---+ HOUS +---+ +---+ +---+ +---+ \_____N__+---+ +---+ \ |D -|JUN|N--S|SED|U--D|ARC| ________|SNA| |JUM| \ ##### +---+ +---+ +---+ / SECRET +---+ +---+ \_____ U| |D / /W |S \U U\ XYZZY\ +---+ U| / E/ N| \ \Y2 \ |ENT| +---+ / +---+ +---+ \ +---+ +---+ \ +---+ |RAG| / |COI| |JEW| \_____|EMI|S-N|GOL| \ W| +---+ / +---+ +---+ D +---+ +---+ \ |E |D / |W W| U\__ ___+---+ U| / E| : |E \D /PIT|DEB| +---+ / +---+ +---+ +---+ : +---+ +---+ +---+ |SAC| / |CR1|S-N|CRO| |WFI|-:-|EFI| |PIT| / W +---+ / +---+ +---+ +---+ : +---+ +---+ / | _______________/ S/ \W |W : |E / | /N N\ E| W| DEBR E +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ |BAT|N--S|ADL|D--S|WLO|E-W|ELO|E--E|WMI|S--U|AAL|D---|BIR|E--W|AWK| +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+ +---+Die beiden Labyrinthe wurden in früheren Wanderungen bereits vollständig erkundet und sind hier unter ADL und AAL zusammengefaßt. Natürlich konnten nicht alle Wege verzeichnet werden. Weggelassen sind aber nur leichte Abkürzungen. Ist eine Verbindung nur auf einer Seite beschriftet, so gibt es keinen Weg zurück. XYZZY, PLUGH und PLOVER wirken in beide Richtungen. Das Gitter ist mit #####, die Engstelle mit @@@@@ und der Riß inmitten der Dunsthalle mit ::::: angedeutet.
Der vorstehende erste Raubzug wurde zunächst von einer Kommandoprozedur gespielt, in der jeder Schritt von THROW AXE und GET AXE gefolgt wurde. Um die Zahl der Schritte zu reduzieren und später nicht mit leeren Batterien dazustehen, wurde der Ablauf anschließend von Hand durchgespielt und als Basis für den zweiten Raubzug gesichert.
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Arschgeweih
wuerg, 05.08.2007 22:05
Ich gehe gerne auf Rummelplätze, weil sie mir einen Einblick in die unteren 90 Prozent der Bevölkerung gewähren, die mir ständig zu schrumpfen scheint, obgleich ich seit vierzig Jahren nicht mehr gewachsen bin. Geschrumpft ist auch die Anzahl der Arschgeweihe. Ich habe heute und gestern auf dem Mainuferfest kein einziges mehr gesehen.
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21. Wandertag - PLOVER
wuerg, 03.08.2007 23:03
Heute soll es erneut zu den goldenen Eiern gehen, um dem Spruch FEE FIE FOE FOO sein Geheimnis zu entreißen. Längs des Weges werde ich stets PLOVER ausprobieren, um möglicherweise in den „plover room“ zu gelangen.
Die Muschel erscheint unverdächtig. Man offnet sie, und die Perle rollt heraus. Doch es sind drei Gegenstände: Die Muschel (14), ihre Perle (61) und die Auster (15). Sobald die Muschel geöffnet ist, wird sie durch die Auster ersetzt und eine Perle erscheint in der französischen Sackgasse:
Mit dem heutigen Wandertag liegen hoffentlich alle Informationen vor, zumindest die bekannten Hürden zu nehmen. Möglicherweise sind auch alle Schätze entdeckt: Gold (GOLD, NUGG), Diamanten (DIAM), Silber (SILV, BARS), Juwelen (JEWE), Münzen (COIN), Schatz (CHES, BOX, TREA), Eier (EGGS, EGG, NEST), Dreizack (TRID), Vase (VASE, MING, SHAR, POTT), Smaragd (EMER), Platin (PLAT, PYRA), Perle (PEAR), Teppich (RUG, PERS), Gewürze (SPIC), Kette (CHAI)
Es sind 15 Schätze, die in drei Höhlengängen zu bergen sind, denn neben Lampe und Axt können fünf Gegenstände mitgenommen werden. Um zusätzlich das Kissen für die Vase zu transportieren, kann die Axt abgelegt werden. Möglichst am Schluß. Eine zügige Vorgehensweise scheint mir zu sein:
1. Gang: Gold, Juwelen, Münzen, Diamanten, Schatzkiste
2. Gang: Teppich, Dreizack, Kette, Gewürze, Perle
3. Gang: Smaragd, Eier, Vase, Kissen, Silber, Platin
Holt man Gewürze und Kette, sind Eier für den Troll erforderlich. Dazu ist die Pflanze zu gießen. In der Nähe des Wasser liegt der Drache neben dem Teppich, den man bei dieser Gelegenheit mitnimmt. Den Dreizack könnte man liegen lassen und später zusammen mit den Eiern holen. Doch scheint es sinnvoller, ihn gleich mitzunehmen, um die Muschel zu öffnen. Die Alternative zu Dreizack und Perle bestünde in Vase und Kissen, die man aber besser mitnimmt, nachdem der Smaragd durch die Engstelle bugsiert wurde.
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Welcome to Adventure!! Would you like instructions? NO - PLOVER - IN - PLOVER - GET LAMP - GET BOTTLE - PLUGH - ON - PLOVER You're in a small chamber lit by an eerie green light. An extremely narrow tunnel exits to the west. A dark corridor leads northeast. There is an emerald here the size of a plover's egg!Das ging ja schneller als ich dachte. Nun bin ich also mit Licht beim Smaragd, so groß wie ein Regenpfeiferei. Deshalb soll erst einmal die Nachbarschaft erkundet werden.
GET EMERALD - W Something you're carrying won't fit through the tunnel with you. You'd best take inventory and drop something. You're in Plover Room. NE You're in the Dark Room. A corridor leading south is the only exit. A massive stone tablet imbedded in the wall reads: "Congratulations on bringing light into the Dark Room!" There is a platinum pyramid here, 8 inches on a side! READ CHECKERCHECKEN "M a s k e n t a u g e n n i c h t s !"Richtung Westen geht es nur ohne Lampe. Das nützt nichts, und da war ich ja schon. Nach Nordosten geht es in die dunkle Kammer, in der ohne Licht nicht die wenig hilfreiche Tafel an der Wand zu sehen ist.
GET PYRAMID - N - S - You're in Plover Room. - BACK - E There is no way to go that direction. A little dwarf just walked around a corner, saw you, threw a little axe at you which missed, cursed, and ran away. You're in Dark Room. ... GET AXE - W - NW - NE - SW - SE - U - D - S - You're in Plover Room. N - S - E - NW - SW - SE - U - D - Y2 I don't know how to apply that word here. You're in Plover Room. PLUGH - Nothing happens. You're in Plover Room. - PLOVER There is a threatening little dwarf in the room with you! You're at "Y2".Zurück geht es also ebenfalls mit PLOVER. Und außer Smaragd und Platin ist in der erforschten Gegend nichts zu finden.
THROW AXE You killed a little dwarf. The body vanishes in a cloud of greasy black smoke. You're at "Y2". There is a little axe here. GET AXE - PLUGH - DROP PLATIN - DROP EMERALD - .? - INVENTORY You are currently holding the following: brass lantern small bottle water in the bottle dwarf's axeDer Smaragd hat die Reise mit PLOVER nicht überlebt oder wurde zurückgelassen. Es wäre auch zu einfach gewesen. Übrigens ist es ebenfalls zu einfach gedacht, mit Smaragd und Platin auf den Piraten zu warten, damit er das Zeug in die Schatzkiste schafft. Er wird nicht kommen.
PLUGH - S - D - THROW AXE You killed a little dwarf. You're in Dirty Passage. GET AXE - BEDQUILT - SLAB - S - D - POUR The plant spurts into furious growth for a few seconds. ... U - W - U - RESER - FILL - Your bottle is now full of water. S - S - D - S - D - WATER PLANT The plant grows explosively, almost filling the bottom of the pit. ... U - E - D - FILL - Your bottle is now full of oil. U - W - D - CLIMB You clamber up the plant and scurry through the hole at the top. ... W You are in the Giant Room. The ceiling here is too high up for your lamp to show it. Cavernous passages lead east, north, and south. On the west wall is scrawled the inscription, "FEE FIE FOE FOO" [sic]. There is a large nest here, full of golden eggs!Der Weg hierher war etwas mühsam, doch bekannt. Nun kommt die eigentliche Aufgabe, dem Spruch FEE FIE FOE FOO sein Geheimnis zu entlocken.
GET EGGS - Ok - FEE FIE FOE FOO - Nothing happens. FEE - Ok - FIE- Ok - FOE - Ok - FOO - Nothing happens.Erst dreimal „Ok“, und dann passiert doch nichts. Vielleicht wirkt FEE FIE FOE FOO nicht hier. Ich werde einmal probieren, damit den Troll zu verjagen.
N - OIL DOOR The oil has freed up the hinges so that the door will now move, ... N - GET TRIDENT - W - D - SW - U A burly troll stands by the bridge and insists you throw him a treasure before you may cross. FEE FIE FOE FOO - Nothing happens. FEE - Ok - FIE - Ok - FOE - Ok - FOO The nest of golden eggs has vanished!Damit habe ich jetzt nicht gerechnet. Die Eier sind samt offensichtlich ebenfalls mitgenommenen Nest verschwunden, aber der Troll steht immer noch vor der Brücke. Dennoch scheint das Troll-Problem damit gelöst zu sein. Man gibt ihm die Eier und zaubert sie später wieder weg. Aber wohin verschwinden sie? Wahrscheinlich an den Ursprungsort, weshalb dort auch nichts passierte.
SW - D - BEDQUILT - E - N There is an enormous clam here with its shell tightly closed. OPEN A glistening pearl falls out of the clam and rolls away. Goodness, this must really be an oyster. (I never was very good at identifying bivalves.) Whatever it is, it has now snapped shut again.Der Dreizack scheint die Muschel zu öffnen. Doch nun muß ich die Perle finden. Und wohin soll sie schon rollen? Nach unten natürlich.
D - D You are in a cul-de-sac ... Off to one side lies a glistening pearl! GET PEARL - U - U - OPEN The oyster creaks open, revealing nothing but oyster inside. It promptly snaps shut again. S - U - E - U - N - PLUGH DROP TRIDENT - DROP PEARL - QUIT - YES You scored 111 out of a possible 350, using 113 turns. You have achieved the rating: "Experienced Adventurer". To achieve the next higher rating, you need 20 more points.Das sind neben den üblichen 57 Anfangspunkten weitere 54 für die Schätze. Für den Dreizack, die Perle und die Platin-Pyramide gibt es jeweils 16, für das Sichten des Smaragdes, des Silbers und der Eier jeweils 2 Punkte.
Die Muschel erscheint unverdächtig. Man offnet sie, und die Perle rollt heraus. Doch es sind drei Gegenstände: Die Muschel (14), ihre Perle (61) und die Auster (15). Sobald die Muschel geöffnet ist, wird sie durch die Auster ersetzt und eine Perle erscheint in der französischen Sackgasse:
CALL DSTROY(CLAM) CALL DROP(OYSTER,LOC) CALL DROP(PEARL,int2(105))Man kann die Muschel auch mitnehmen und woanders öffnen. Aber nicht weit, denn sie paßt nicht durch die Passage zum Knotenpunkt. Andernfalls würde unglaubwürdig, daß die Perle in die Sackgasse „rollt“.
Mit dem heutigen Wandertag liegen hoffentlich alle Informationen vor, zumindest die bekannten Hürden zu nehmen. Möglicherweise sind auch alle Schätze entdeckt: Gold (GOLD, NUGG), Diamanten (DIAM), Silber (SILV, BARS), Juwelen (JEWE), Münzen (COIN), Schatz (CHES, BOX, TREA), Eier (EGGS, EGG, NEST), Dreizack (TRID), Vase (VASE, MING, SHAR, POTT), Smaragd (EMER), Platin (PLAT, PYRA), Perle (PEAR), Teppich (RUG, PERS), Gewürze (SPIC), Kette (CHAI)
Es sind 15 Schätze, die in drei Höhlengängen zu bergen sind, denn neben Lampe und Axt können fünf Gegenstände mitgenommen werden. Um zusätzlich das Kissen für die Vase zu transportieren, kann die Axt abgelegt werden. Möglichst am Schluß. Eine zügige Vorgehensweise scheint mir zu sein:
1. Gang: Gold, Juwelen, Münzen, Diamanten, Schatzkiste
2. Gang: Teppich, Dreizack, Kette, Gewürze, Perle
3. Gang: Smaragd, Eier, Vase, Kissen, Silber, Platin
Holt man Gewürze und Kette, sind Eier für den Troll erforderlich. Dazu ist die Pflanze zu gießen. In der Nähe des Wasser liegt der Drache neben dem Teppich, den man bei dieser Gelegenheit mitnimmt. Den Dreizack könnte man liegen lassen und später zusammen mit den Eiern holen. Doch scheint es sinnvoller, ihn gleich mitzunehmen, um die Muschel zu öffnen. Die Alternative zu Dreizack und Perle bestünde in Vase und Kissen, die man aber besser mitnimmt, nachdem der Smaragd durch die Engstelle bugsiert wurde.
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