30. Wandertag
Wer jeden Tag eine meiner Wande­rungen nach­voll­zieht, der wird am Ende eines Monates diesen Gesamt­durch­lauf nicht nur nach­voll­ziehen können, sondern auch ver­stehen. Die Zahlen im Klam­mern sind die vom Pro­gramm gezähl­ten Schritte. Das sind alle außer YES und NO.
Welcome to Adventure!!  Would you like instructions?
   NO - IN - GET LAMP - XYZZY - EAST - GET CAGE (5)
   PIT - LAMP ON - EAST - GET BIRD - WEST - DOWN (11)
   SOUTH - GET GOLD - NORTH - DOWN - FREE BIRD (16)
The little bird attacks the green snake, and in an astounding flurry
drives the snake away.
   DROP CAGE - SOUTH - GET JEWEL - NORTH - WEST - GET COINS (22)
   WEST - WEST - EAST - EAST - GET DIAMONDS - WEST - SOUTH (29)
   EAST - SOUTH - SOUTH - SOUTH - NORTH - EAST - EAST (36)
Out from the shadows behind you pounces a bearded pirate!  "Har, har,"
he chortles, "I'll just take all this booty and hide it away with me
chest deep in the maze!"  He snatches your treasure and vanishes into 
the gloom.
   NW - GET GOLD - GET JEWEL - GET COINS - GET CHEST (41)
   GET DIAMONDS - SE - NORTH - DOWN - DEBRIS - XYZZY (47)
   DROP GOLD - DROP JEWEL - DROP COINS - DROP DIAMONDS (51)
   DROP CHEST - GET KEYS - GET FOOD - GET BOTTLE - PLUGH (56)
You are in a large room, with a passage to the south, a passage to the
west, and a wall of broken rock to the east.  There is a large "Y2" on
a rock in the room's center.
   SOUTH - DOWN - BEDQUILT - SLAB - SOUTH - DOWN (62)
   POUR - UP - WEST - UP - RESERVOIR - FILL (68)
   SOUTH - SOUTH - SOUTH - KILL DRAGON - YES (72)
Congratulations!  You have just vanquished a dragon with your bare
hands!  (Unbelievable, isn't it?)
   GET RUG - NORTH - DOWN - SOUTH - DOWN - POUR - UP (79)
   EAST - DOWN - FILL - UP - WEST - DOWN - CLIM - WEST (87)
   GET EGGS - NORTH - OIL DOOR - DROP BOTTLE - NORTH (92)
   GET TRIDENT - WEST - DOWN - SW - UP - THROW EGGS (98)
The troll catches your treasure and scurries away out of sight. 
   NE - BARREN - EAST - THROW FOOD - OPEN CHAIN (103)
   DROP KEYS - GET CHAIN - GET BEAR - VIEW - SOUTH - EAST (109)
   GET SPICES - FORK - WEST - WEST - SW - FREE BAER (115)
The bear lumbers toward the troll, who lets out a startled shriek and 
scurries away.  The bear soon gives up the pursuit and wanders back.
   SW - SW - DOWN - BEDQUILT - EAST - NORTH - OPEN CLAM (122)
   DOWN - DOWN - GET PEARL - SHELL - SOUTH - UP - EAST (129)
   UP - NORTH - PLUGH - DROP SPICES - DROP TRIDENT (134)
   DROP CHAIN - DROP RUG - DROP PEARL - PLUGH - PLOVER (139)
You're in a small chamber lit by an eerie green light.  An extremely
narrow tunnel exits to the west.  A dark corridor leads northeast.
There is an emerald here the size of a plover's egg!
   NE - GET PLATIN - SOUTH - PLOVER - PLUGH - DROP PLATIN (145)
   PLUGH - SOUTH - DOWN - BEDQUILT - WEST - EAST (151)
   GET PILLOW - WEST - DROP PILLOW - FEE - FIE - FOE - FOO (158)
Done! 
   ORIENT - NORTH - WEST - DROP LAMP - EAST (163)
   GET EMERALD - WEST - GET LAMP - NW - SOUTH - GET VASE (169)
   SE - GET PILLOW - WEST - WEST - DOWN - CLIMB (175)
You clamber up the plant and scurry through the hole at the top.
You're in Narrow Corridor.
   WEST - GET EGGS - NORTH - NORTH - WEST - DOWN (181)
   BEDQUILT - EAST - UP - EAST - UP - GET SILVER (187)
   NORTH - PLUGH - DROP PILLOW - DROP VASE - DROP EGGS (192)
   DROP EMERALD - DROP SILVER - PLUGH - SOUTH - NORTH (197)
A sepulchral voice reverberating through the cave, says, "Cave closing
soon.  All adventurers exit immediately through Main Office." 
You're at "Y2". 
   PLUGH - SOUTH - DOWN - WEST - DOWN - EAST (203)
   GET MAGAZINE - EAST - DROP MAGAZINE - 7xNULL (213)
   SW - GET ROD - NE - DROP ROD - SW - BLAST (219)
There is a loud explosion, and a twenty-foot hole appears in the far
wall, burying the dwarves in the rubble.  You march through the hole
and find yourself in the Main Office, where a cheering band of
friendly elves carry the conquering adventurer off into the sunset. 
You scored 350 out of a possible 350, using  219 turns.
All of Adventuredom gives tribute to you, Adventure Grandmaster!
To achieve the next higher rating would be a neat trick!
Congratulations!!
Auch wer keine Fehler macht, wird es in diesen 219 Schrit­ten nicht schaffen, denn unwei­gerlich begeg­net man irgend­wann einem Zwerg. Nimmt man seine Axt nicht, so ist man dem näch­sten hilflos ausge­liefert, auch wenn er mit seinem Messer nicht sofort treffen sollte, denn sobald man von ihm erblickt wurde, irrt er nicht mehr umher, sondern nimmt die Verfol­gung auf.

Also: Beim ersten Auftreten eines Zwerges, sofort mit GET AXE die Axt nehmen. Bei jedem Auf­treten eines wei­teren diesen mit THROW AXE und GET AXE bekämpfen. Beide Befehle wieder­holen, bis kein Zwerg mehr anwe­send ist. Und auf keinen Fall ver­gessen, die Axt vor dem Schritt 159 (ORIENT) mit DROP AXE abzu­legen, sonst ist die Höhle geschlos­sen, bevor alle Schätze draußen sind.

Ein weiteres Problem ist der Pirat. Erscheint er nicht vor Errei­chen der Schatz­kammer, kann man von vorne beginnen und im nächsten Durch­gang auf mehr Glück hoffen oder einmal durch das Laby­rinth laufen, um dem Piraten eine gute Chance zu geben. Befindet man sich vor der Schatz­kammer, so läuft man mit N-W-W-W-E-E Richtung Eingang und mit S-S-S-N-E-E wieder zurück.

Wenn man etwas Glück hat, also der Pirat rechtzeitig kommt und die Zwerge nicht sofort treffen, dann kann man es mit ein paar Schritten oberhalb der 219 schaffen. Ich benö­tigte 225 Schritte, weil ich nach zwei Zwer­gen werfen mußte, von denen einer ums Leben kam. Das ist durch­aus normal, denn die meisten Zwerge haben sich nach einer Weile ver­laufen, daß man ihnen nicht begegnet, wenn man zügig durch die Höhle rennt. Nur die wenigen, von denen man gesehen wird, darf man nicht igno­rieren.



Obwohl die volle Punktzahl von 350 erreicht ist, wird weiter­hin verunsichert mit: "To achive the next higher rating would be a neat trick!" In der Konfi­gura­tions­datei sind nur die folgen­den Gruppen und Mel­dungen vorge­sehen.

bis 35You are obviously a Rank Amateur. Better luck next time.
36-100Your score qualifies you as a Novice Class Adventurer.
101-130You have achieved the rating: "Experienced Adventurer".
131-200You may now consider yourself a "Seasoned Adventurer".
201-250You have reached "Junior Master" status.
251-300Your score puts you in Master Adventurer Class C.
301-330Your score puts you in Master Adventurer Class B.
331-349Your score puts you in Master Adventurer Class A.
350-9999All of Adventuredom gives tribute to you, Adventure Grandmaster!

Wird eine Punktzahl oberhalb von 9999 erzielt, meldet sich das Pro­gramm persönlich mit: "You just went off my scale!!" In der letzten Klasse wird der in der Tabelle ange­gebenen Meldung die genannte Verun­sicherung angefügt: "To achive the next higher rating would be a neat trick!" Diese geson­derte Behand­lung erfolgt, weil nur in den übrigen acht Klassen ausge­rechnet werden kann, wieviele Punkte noch für die nächste Einstu­fung fehlen: "To achive the next higher rating, you need xxx more point(s)."

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